Oopperajuhlien johtaja: Laulajapula uhkaa, kymmenen vuoden päästä todellinen hätä

Suomalaisista laulajista voi olla todellinen pula parinkymmenen vuoden päästä, jos koulutusta nyt leikataan, pelkää Savonlinnan Oopperajuhlien taiteellinen johtaja Jorma Silvasti. Nyt laulajia vielä on, kun musiikkikoulutusta kehitettiin 1970- ja 1980-luvuilla.

kulttuuri
Jorma Silvasti, Savonlinnan Oopperajuhlien taiteellinen johtaja.
Kuorolaulu on monen laulajan uran alku, kertoo Jorma Silvasti.Paavo Koponen / yle

– Kaikki merkit viittaavat siihen, ettei musiikin opetus ole ainakaan vahvistumaan päin, arvioi Jorma Silvasti.

Jorma Silvasti on tehnyt huomattavan kansainvälisen uran laulajana maailman johtavissa oopperataloissa. Nyt hän vastaa Savonlinnan Oopperajuhlien taiteellisena johtajana muun muassa laulajakiinnityksistä. Oman uran alku sattui hyvään aikaan.

Muistan omista opiskeluajoistani 1970- ja 1980-luvun taitteessa, korjatkoon joku jos muistan värin, että silloin panostettiin hyvin paljon musiikkikoulutukseen, aina sinne korkeimpaan Sibelius akatemiaan saakka. Niistä hedelmistä on saatu nauttia viimeiset 20 - 30 vuotta. Nyt on se vaara, että kun toimintamahdollisuudet kapenevat, niin se todellinen hätä meillä on seuraavan 10 - 20 vuoden päästä.

Lama leikkasi työllisyyttä

Ennen lamavuosia Keski-Euroopassa oli liki sata oopperataloa ja jossain vaiheessa opintoja hakeutuivat sinne. Lama kaatoi suuren osan oopperataloista ja työmahdollisuudet vähenivät. Kuitenkin suomalaisia laulajia on maalimalla töissä paljon.

– Kun olen keskustellut nuorten kanssa ja opettajien kanssa, niin tulee mieleen, että opiskellaanko nyt Suomessa mieluummin opettajapuolelle. Se on tietysti turvallisuuden kannalta ymmärrettävää. Sitten vasta katsotaan, että pärjätäänkö laulajina, Silvasti arvelee.

Kuorolaulumaat tuottavat suuria laulajia

Tänä kesänä Savonlinnan Oopperajuhlilla vierailee Walesin kansallisooppera. Wales, kuten Suomikin, on tuottanut monia kuuluisia laulajia pienestä väestöstä. Syykin on sama.

– Molemmat maat ovat kuorolaulun maita. Se kertoo siitä, että pohja on jossain muualla, kuin ainoastaan ammatillisessa opiskelussa. Kysymys on pitkälle laulamisen ja kuorolaulu perinteistä ja niiden vaalimisesta. Itsekin olen hyvä esimerkki siitä, kuinka nuorena laulajana Savonlinnassa aukesi mahdollisuus siirtyä Savonlinnan Oopperakuoroon ja oopperan ihmeellisen maailmaan. Toimivat kuorot ovat olleet laulun syntysijoja, joista on jalostuttu eteenpäin, Jorma Silvasti kertoo.

– Koulussa laulamisella on oma osuutensa. Jos ei nuorena ole laulamisen ja musisoinnin kanssa tekemisissä, niin myöhemmällä iällä siihen tarvitaan joku erityinen ärsyke, että musiikista tulisi osa jokaviikkoista elämää, Silvasti sanoo.

Laulajan ura antaa paljon

Silvastin mieskuorosta ja Savonlinnan oopperakuorosta alkanut ura on vienyt maailman parhaimpiin oopperataloihin. Suurten kokemusten lisäksi palkkiotkin ovat olleet kohtalaisia.

– No, se on vähä niin kuin huippu-urheilijalla. Ura kestää 20 - 30 vuotta ja sen jälkeenkin on tehtävä jotain. Ja huippu-urheilijoilla on vielä komeammat ajopelit kuin minulla, Silvasti nauraa.

Mutta kaikkensa Jorma Silvasti lupaa tehdä sen eteen, että Savonlinnan Oopperajuhlilla annetaan tilaisuuksia nuorille laulajille, taiteellisia riskejäkään pelkäämättä.