Ilmari Tapiovaara oli aikansa moniosaaja

Helsingin Designmuseossa avautuva näyttely esittelee maamme merkittävimpiin huonekalusuunnittelijoihin kuuluvan Ilmari Tapiovaaran elämäntyötä. Tapiovaara oli hyvin monipuolinen suunnittelija, mutta parhaiten hänet tunnetaan klassikkotuoleistaan.

kulttuuri
Mademoiselle-tuolin markkinointikuva.
Ilmari Tapiovaara: Mademoiselle-tuoli, 1956.Designmuseo

Huonekalusuunnittelija Ilmari Tapiovaaran suunnittelemista tuoleista tunnetuin on vuonna 1946 suunniteltu Domus. Alun perin opiskelija-asuntola Domus Academicaan suunnniteltu tuoli levisi nopeasti Suomen koteihin ja julkisiin tiloihin. Tuoli oli mukava ja käyttökelpoinen ja mikä parasta: se oli koottava. Niinpä Domus-tuoli pääsi valloittamaan myös maailmaa. Tuoli oli Ikea-ajattelun edelläkävijä, sillä koottavuuden ansiosta sitä oli helppo kuljettaa suuria määriä vaikka Yhdysvaltoihin asti.

- Kymmenen kappaletta osiin pakattua Domusta mahtui neljännes kuution laatikkoon, se on aika huima määrä, toteaa näyttelyn kuraattori Suvi Saloniemi.

Ilmari Tapiovaaran uran huippukausi osui sotien jälkeiseen aikaan. Suomessa vallitsi jälleenrakennuksen henki ja koteihin tarvittiin moderneja kalusteita, jotka olivat toimivia. Melkein joka kodista löytyi Fanett-tuoleja, jotka olivat kevyitä ja käteviä pienissä ruokailutiloissa. Tapiovaara suunnitteli huonekaluja nimenomaan sarjatuotantoon. Uransa alkuaikoina hän suunnitteli huonekaluja Keravan Puuteollisuudelle ja Askolle. Myöhemmin Tapiovaara perusti oman yrityksen.

Supliikki ja sosiaalisesti taitava Tapiovaara ymmärsi myös kaupankäynnin päälle ja hänen huonekalujaan myytiin hyvin.

- Hän oli hyvin karismaattinen henkilö. Hän oli hyvä tekemään tuttavuutta ihmisten kanssa ja puhumaan ihmisiä puolelleen. Näin olen kuullut, kertoo kuraattori Suvi Saloniemi.

Kädenjälki näkyy yhä monissa tiloissa

Tapiovaara suunnitteli paljon myös julkisia tiloja. Hänen kädenjälkensä näkyi muun muassa hotelli Marskissa ja Lauttasaaren kirkossa. Vaimo Annikki Tapiovaara oli myös sisustusarkkitehti ja pariskunta työskenteli paljon yhdessä.

Tapiovaara oli aikansa moniosaaja. Hän suunnitteli muun muassa Finnairin graafista ilmettä, veljensä Nyrki Tapiovaaran elokuvien julisteita ja aterimia. Omimmillaan hän oli kuitenkin tuolien ja puumateriaalin parissa.

- Hyvin monet hänen työnsä ammentavat talonpoikaishuonekaluperinteestä. Niissä on paljon kansanomaisia ja tuttuja piirteitä, mutta siitä huolimatta ne on saatu hyvin eleganttiin muotoon, toteaa Saloniemi.

Tapiovaaran tuoleilla on kova kysyntä

Tapiovaaran tuolit ovat mukavia istuja ja nykyään ne ovat hyvin kysyttyjä. Muutama vuosikymmen sitten Tapiovaara oli painumassa unholaan, mutta nyt hänen tuolejaan on jälleen otettu tuotantoon. Tuoleja näkyy jälleen ravintolasisutuksissa ja etenkin Mademoiselle-tuoli on löytänyt arvopaikan monesta olohuoneesta.

- Voidaan sanoa, että Mademoiselle-tuoli on ohittanut Aallon Paimio-tuolin kulttuurisena ikonina ja kulttuurisen ymmärryksen osoituksena. On myös mielenkiintoista, että Aallon suunnittelemassa Akateemisessa kirjakaupassa, jossa on nykyään Starbucks-kahvila, niin siellä nuoriso istuu Domus-tuoleilla, kertoo professori Pekka Korvenmaa Aalto-yliopistosta.

Designmuseon syksyyn asti jatkuva näyttely juhlistaa Ilmari Tapiovaaran syntymän 100-vuotisjuhlaa.