1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Autoliitto: Viisi turvaistuinta sai testissä heikon arvosanan

Enemmistö istuimista arvioitiin hyviksi. Autoliiton viestintäpäällikön Jukka Tolvasen mukaan hyväkään istuin ei turvaa, jos se on asennettu väärin.

Kotimaan uutiset
Turvaistuimia.
Testatut turvaistuimet.Autoliitto

Autoliiton julkaisemassa turvaistuintestissä (siirryt toiseen palveluun) huonoimman eli heikon arvosanan on saanut tänä vuonna viisi istuinta.

Testissä oli mukana kaikkiaan 33 istuinta, ja niistä enemmistö eli 19 arvioitiin hyviksi. Erinomaiseen arvosanaan ylsi yksi istuin.

Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen kuvaa tulosta perinteiseksi.

– Se, minkä verran on erinomaisia ja minkä verran heikkoja arvosanoja, vaihtelee paljon. Kokonaisuus on kuitenkin pysynyt ennallaan.

Turvaistuintestin takana ovat Euroopan eri maiden autoliitot ja kuluttajajärjestöt. Se on toteutettu vuosittain kymmenkunta vuotta.

Tämänkertaisessa testissä yksi kaukaloista ei kestänyt etutörmäyksessä kuormitusta vaan irtosi isofix-telakan takaosasta ja kallistui eteenpäin. Samassa kaukalossa testinuken pää osui sivutörmäyksessä auton oveen.

Testi tiukempi kuin tyyppihyväksynnän vaatimukset

Tolvasen mukaan turvaistuintesti on tiukempi kuin se, mitä tyyppihyväksyntävaatimukset ovat.

– Pistää miettimään, voisivatko vaatimukset olla tiukemmat.

Tolvanen tähdentää, ettei testi ole vertailu hyvistä ja huonoista istuimista. Autoliiton kanta on, että kuluttaja karsii listaltaan pois heikoimmat testi-istuimet.

Istuinten valmistajilta kritiikkiä kantautuu harvoin.

– Ennemmin testiin suhtaudutaan siten, että pyritään selvittämään, miksi oma istuin ei ole menestynyt ja voiko asialle tehdä jotain.

Tolvanen toteaa, ettei hyväkään istuin turvaa, jos se on asennettu väärin.

Samaa mieltä on johtava asiantuntija Jussi Pohjonen Liikenteen turvallisuusvirasto Trafista.

– Tärkeää on se, miten istuinta käytetään. Istuimen kiinnittäminen on yhtä lailla uhkatekijä kuin huono laatu, Pohjonen sanoo.