1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. kulttuuri

Riskiretkeläiset painavat niin pitkälle kuin vettä riittää

Ristiretkestä on tullut riskiretki. Ristiretkeläisten jäljillä Tammisaaresta Lohjan ja Lopen kautta Hämeenlinnaan veneilleet seikkailijat eivät saaneet matkasta tarpeekseen. He aikovat jatkaa pohjoiseen ”niin pitkälle kuin vettä ja evästä riittää”. Edessä oli vuorokauden rupeama täpötäydessä veneessä.

kulttuuri
Adrian Candolin ja Christian Rönnbacka lähdössä riskiretkelle Hämeenlinnasta
Markku Karvonen / Yle

Jutun ilmestyessä kaksi seikkailuhenkistä historiaharrastajaa prutkuttaa pienellä veneellä pitkin Näsijärveä pohjoiseen. Takana on vajaa vuorokausi matkantekoa. Lähtöpaikka oli torstaina illalla Hämeen vanhan linnan vallihaudan kupeessa.

Ketkä ovat matkalla ja miksi? Talvella kerroimme kahdesta uuden ajan ristiretkeläisestä. Historia kiehtoo lohjalaista Adrian Candolinia niin, että hän oli hakenut kaikkea mahdollista tietoa Hämeen ristiretkistä. Erilaisten vihjeiden ja palasten perusteella vaikutti, että ristiretki tehtiin Hämeen sydämeen Tammisaaresta Lohjan ja Lopen kautta kulkeneen pienen vesireitin kautta.

Adrian Candolin sai kaverikseen Christian Rönnbackan. Matka kesti kolme kesää läpi järvien, jokien, koskien, purojen ja välillä kuivallakin maalla. Ja ristiretkeläiset saivat vastauksen kysymykseen, pääseekö vesireittiä pitkin Tammisaaresta Hämeenlinnaan. Pääsi, mutta vaivoin ja vastuksin. Nyt kaksikko jatkaa matkaa.

Ristiretkestä riskiretki

Heillä on laitoja myöten täyteen lastattu vene, takana muun muassa Vanajavettä, yöllinen veneen veto Lempäälän kanavan ohi sekä Pyhäjärvi ennen Tamperetta. Veneen alla olevaa Näsijärveä kyllä riittää. Talvella he leikillään sanoivat, että pyrkivät niin pitkälle kuin veneen voi kuljettaa ja jättävät sen sitten vaikka jonkin tunturin huipulle. Aluksi riittää toista vuorokautta kestävä rupeama Virroille.

Ohi kulkevat katselivat silmät selällään veneen pakkaamista. Tavaraa oli laitoja myöten, varmasti satoja kiloja. Matkan voisi ristiä riskiretkeksi, ei aallokossa ja ukkosessa haverin vaaran takia, vaan siksi että he kertovat retken kulusta Facebookissa Riskiretki-sivulla.

Mukana on noin 50 litraa polttoainetta, syötävää ja juotavaa, varavaatetta, varamoottori ja etenkin itse kehitetty vaunu, jolla voi vetää veneen lasteineen vedettömien osuuksien yli. Tiedossa oli muun muassa Lempäälän kanavan ohitus. Haasteena on yöllisen suunnistamisen ja väsymyksen voittamisen lisäksi hyvin rajallinen liikkumatila, joka saa jalat puutumaan ja muun kehon särkemään.

Muut menköön Mount Everestille

Kumpikaan ei osaa sanoa, kuinka pitkälle ja millä aikataululla he lopulta aikovat matkata. Ensimmäinen etappi Hämeenlinnan pohjoispuolella on selvä; tuttu joka tarjoaa saunan, oikean vuoteen ja armahtavan unen.

Adrian Candolin ja Christian Rönnbacka miettivät, että kunhan monessa koskella ja kivellä koetellun venevanhuksen matka päättyy, he lahjoittavat sen Merimuseoon. Museon velvollisuus on ottaa se kunniapaikalle, koska vastaavaa matkaa ei toinen vene ole tehnyt. Kyllähän Mount Everestillä käy väkeä jonoksi asti, mutta tällaisia reissuja eivät juuri muut tee.

Ennen veneen lähtöä satakieli lurittaa ja naksuttelee kuin hyvänä enteenä linnan vastarannalla. Molemmat luottavat, että kunto kestää edessä olevan matkan, sen verran on tullut urheiltua. Pienenä huolen aiheena ovat karit ja mahdollinen ukkostaminen. Mutta tällä kertaa ei kuitenkaan tarvita moottorisahaa reitin avaamiseen.

Historiaa mahtuu tähänkin matkaan. Vesireitti Hämeenlinnasta pohjoiseen on kulttuurimaisemaa linnavuorineen. On ristiretkeilijöitä tullut Kokemäenjoenkin kautta. Ja uutta historiaa on molemmille vaikka Pispalanharjun alittaminen uittotunnelissa. Suurta seikkailua ei tarvitse hakea paljon sen kauempaa.

Lue seuraavaksi