Suoramyyntioikeus olisi pienpanimoille ennen kaikkea markkinointivaltti

Pienpanimot eivät odota vahvojen oluiden ulosmyyntioikeuden vapautatmisen tuovan suuria voittoja. Alan yrittäjät uskovat, että uudistus kannustaa kuitenkin laajentamaan toimintaa.

Kotimaa
Oksa, Saimaan juomatehdas
Pekka Havukainen / Yle

Joukko kansanedustajia on jättänyt alkoholilakiin muutosedistyksen, joka helpottaisi pienpanimoiden suoramyyntiä. Uudistuksen tavoitteena on sallia enintään 9,5 prosenttisten juomien myynti panimoyrityksestä viranomaisluvalla.

Tällä hetkellä pienpanimot saavat myydä alle 4,7 prosenttisia oluita vain jos ovat perustaneet panimon yhteyteen elintarvikekioskin. Suuri osa pienpanimo-oluista myydään nykyisellään anniskeluravintoloissa.

– Kuluttajan on hankala saada monia pienpanimon tuotteita. Usein panimot eivät edes harkitse pullottavan tämän vuoksi vahvempia oluitaan, Lammin Sahdin omistaja Pekka Kääriäinen kertoo.

Uudistuksen ei odoteta tuovan pienpanimoille merkittäviä lisätienestejä. Useampi yrittäjä arvioi, että toteutuessaan myynti saattaisi kasvaa korkeintaan muutamilla prosenteilla.

– Ensisijaisesti tämä on palvelu- ja imagoasia. Jos paikkakunnalla käy matkailijoita, niin olisi tärkeää, että pystytään myymään asiakkaille erikoistuotteita mukaan.

– Itse suhtaudun tähän palvelulähtöisesti, en bisneksenä. Meillä tuskin nähdään Viro-ilmiötä, jossa pakettiautolla haetaan myymälästä lavatolkulla tavaraa, Saimaan juomatehtaan toimitusjohtaja Pertti Oksa kertoo.

Pienemmille panimoille lakiuudistuksella voi kuitenkin olla isompikin taloudellinen merkitys.

– Tuotetta voisi myydä paremmalla katteella suoraan loppuasiakkaalle, myynnistä vastaava Marko Pietikäinen Iso-Kallan Panimosta kertoo.

Osa pienpanimoista harkitsee jopa aloittavansa tuotteidensa pullottamisen, mikäli lakialoite menee läpi.

– Se merkitsisi tietenkin investointeja, mutta olemme kyllä harkinneet vakavasti toiminnan laajentamista, Savonlinnan panimoravintola Huvilan ravintoloitsija Jussi Hukkanen kertoo.