Scania suoltaa urakalla busseja entisen Lahden Autokorin tehtaasta

Scania panostaa bussikorien valmistukseen Lahdessa. Yhtiö keskittää kaupunkiin kokonaan linja-autojensa tutkimus- ja kehittämistyön. Tilauksia on ruuhkaksi asti ja työtahti on tiukka.

Kotimaa
Scania bussikorien valmistus Lahti
Heikki Ahonen / Yle

Entisen Lahden Autokorin konkurssipesän keväällä konkurssipesältä ostanut Scania on saanut bussikorien valmistuksen vauhtiin. Tilausruuhkan takia tehtaalta on vaadittu kuutta autoa viikossa, eikä nykyinen reilun sadan hengen tuotantoväki ole aina riittänyt.

– Kesätyöntekijöiden ja vuokratyövoiman ansiosta tavoitteessa pysytty mutta haasteita on riittänyt kun materiaaleista on välillä ollut pulaa, toteaa pääluottamusmies Tommi Vanhala.

Lahdessa valmistetaan Scanian OmniExpress-bussimallia, josta on tarjolla niin turisti kuin kaupunkiliikennemallit. Tilauskirjat ovat täynnä tämän vuoden osalta ja Scania vakuuttaa, että Lahteen on tultu pitkäksi aikaa. Sen vakuudeksi yhtiö keskittää OmniExpressa-mallin kehittämistyön Lahteen.

– Lahdessa on erittäin ammattitaitoista väkeä ja meille tulee tänne tuotantolinjan rinnalle tuotekehityslinja, kertoo uuden tytäryhtiön, SOE Bus Production Oy:n toimitusjohtaja Gustav Tham.

Lahden tehtaan tavoitteena on tulevaisuudessa ainakin viisi autoa viikossa. Tilauskirjat ovat täynnä tämän vuoden osalta ja johdon mukaan ensi vuosi näyttää lupaavalta. Yhtiö aikoo panostaa myös omaan varaosatuotantoon ja on vuokrannut läheisen Makronin hallin. Työntekijämäärää satsaukset eivät kuitenkaan nosta.

Yhtiössä on töissä noin 140 ihmistä kun parhaimmillaan Lahden autokori työllisti yli 200. Vaikka työtahti on tiukentunut, työntekijöiden keskuudessa iso omistaja on tuonut tulevaisuudenuskoa.

– Olen saanut johdolta viestiä, että suunnitelmat ovat pitemmälle kuin vuoden kahden ajaksi. Mielestäni nyt työpaikalla vallitsee luottavainen tunnelma, vaikka työmäärä onkin kieltämättä jonkin verran kasvanut, sanoo pääluottamusmies Mikko Vanhala.

Suurin osa eli noin kaksikolmasosaa tehtaan tuotannosta menee vientiin. Tärkeimmät vientimaat ovat Iso-Britannia, Saksa, Pohjoismaat sekä yhä enemmän myös Venäjä.