Kuvanveistäjä Jiri Geller tekee huijauksesta taidetta

Taiteilija Jiri Gellerin teokset näyttävät helpolta sarjatuotannolta, mutta vaativat kuukausien työn. Viime vuosina Geller on noussut varsinkin ulkomaisten taidekeräilijöiden ostoslistoille. "Teoksissani on usein joku trikki. Tai suoranainen huijaus", kertoo taikurilta nimensä lainannut taiteilija Yle Uutisten haastattelussa.

kuvataide
Jiri Gellerin teos We Come At Night.
Jiri Gellerin teos We Come At Night.Vilhelm Sjöström / Showroom Helsinki

Jiri Gellerillä on ongelma. Euroopasta ei löydy valmistajaa sopivalle hopealevylle, josta voisi muokata käärepaperia pääkalloveistoksille. Taitelija haluaisi tehdä lahjapaketeista veistoksia, joissa kertakäyttöisestä kauneudesta tulisi pysyvää taidetta.

Taiteilija on aiemmin ratkaissut muun muassa sen, miten lasikuitu saataisiin näyttämään ilmapallolta tai hartsi maidolta. Hopealevyongelma jää vielä ratkottavaksi.

Jiri Gellerin työt näyttävät pop-ikoneista lainatuille ja tehdasvalmisteisen kiiltäville. Todellisuudessa niiden veistämiseen menee kuukausitolkulla aikaa. Mutta se ei saa näkyä lopputuloksessa.

– Teos on valmis, kun käsityön jälki on hioutunut siitä pois. Teoksen pitäisi näyttää vaivattomalta. Siihen laitettu vaiva ja työaika pitäisi olla kadonnut lopputuloksessa, Geller selittää.

Himottavia fetissejä

Kuva Jiri Gellerin veistoksesta, jossa valkoisessa Aku Ankan päässä on särö sekä turkoosin sinisiä pallomaisia pisteitä.
Jiri Gellerin työhuoneella on luonnoksia ja keskeneräisiä teoksia. Kuvassa luonnos ankan päästä sarjasta Sugared. Yle

Gellerin veistossarjojen muoto tulee muun muassa pääkalloista, ilmapalloista ja Disney-maailman ankanpäistä. Niiden materiaalia on mahdoton arvata päällepäin.

Ajattelen tekeväni maagisia esineitä. Fetissejä.

Jiri Geller

– Toivon, että teokset eivät näyttäisi ihmisen tekemiltä vaan olisivat ihan kuin toisesta ulottuvuudesta, toisesta maailmasta.

Geller haluaa esineissä olevan yliluonnolista himottavuutta.

– Ajattelen tekeväni maagisia esineitä. Fetissejä.

– Siinä on ajatus, että teokset eivät ole fyysisesti tehtyjä. Että ne on tehty taikavoimin tai ajatuksen voimalla. Ja niissä on usein joku trikki, esimerkiksi materiaalin olemassaolo kyseenalaistuu. Tai suoranainen huijaus, paljastaa Geller.

Taiteilija Jiri Geller työhuoneellaan.
Taiteilija Jiri Geller työhuoneellaan.Yle

Taikuutta on myös Gellerin taiteilijanimessä, joka viittaa lusikoiden taivuttamisesta tunnettuun taikuri Uri Gelleriin. Oikealta nimeltään taiteilija on Jiri Holopainen.

– Siitä nimestäkin tulee sellainen fiilis, että ei ton hepun nimi voi mitenkään olla Jiri Geller. Että onko mua huijattu.

Keräilijöiden suosikki

Taide-elämä on tasohyppelypeli.

Jiri Geller

Maagisia tai ei, Geller on onnistunut tekemään teoksistaan niin vetovoimaisia, että ne myyvät. Erityisesti taidekeräilijät ovat innostuneet Gellerin töistä viime vuosina. Esimerkiksi Madridin Acro-messuilla esillä olleet työt oli myyty yksityiskokoelmiin jo ennen messuja.

Ja hyvään hintaan. Gellerin teosten hinnat vaihtelevat tällä hetkellä 20 000 eurosta 180 000 euroon.

Taiteilija itse pitää kaupallista menestystä vain yhtenä vaiheena urallaan.

Yksityiskohta Jiri Gellerin teoksesta.
Yksityiskohta Jiri Gellerin teoksesta.Yle

– Taide-elämä on omanlaisensa tasohyppelypeli. Nyt mennään kentässä, johon liittyvät keräilijät ja museot. 15 vuotta sitten oli erilainen kenttä, millä hypeltiin, kommentoi Geller menestystään.

Suurin osa ostajista on Suomen ulkopuolella. Pienessä maassa kun ei museobudjetitkaan veny kovin usein yli 100 000 euron töihin.

Tänä kesänä Jiri Gellerin töitä on esillä Yhdysvalloissa Kaliforniassa, Mäntässä Serlachius-museoiden uudessa Gösta-paviljongissa sekä Gellerin suomalaisen galleristin tiloissa Showroom Helsingissä.

Hopeasepästä kuvanveistäjäksi

Taiteilija Jiri Geller.
Taiteilija Jiri Geller.Yle

Gellerin työhuoneella on useita keskeneräisiä projekteja ja paljon eri materiaaleja. Geller on koulutukseltaan hopeaseppä.

– Se on mahdollistanut tyylini ja sen mitä teen. Jos saa järjesteltyä kullan atomit uuteen järjestykseen, sen jälkeen mikään tekniikka ei tunnu vieraalta.

Tekninen vaativuus tekee Gellerin taiteesta myös hidasta. Hyvänä vuonna teoksia syntyy kymmenkunta. Se tarkoittaa, että sadasta hyvästä ideasta ei voi montaa toteuttaa.

Se on taiteilijasta sietämätöntä.

Mutta toisaalta hidas työtahti tarkoittaa, että teoksille on enemmän kysyntää kuin niitä valmistuu.

– Kaikkein vaikeinta on valita viisaasti, mitä näistä lähtee toteuttamaan. Se on kiduttavaa.