Japanilainen ratkaisu: Arktiset laivat vaikka Koreasta, mutta osaaminen Suomesta

Suomalainen osaaminen laivoissa ja jäissäliikkumisessa kiinnostaa Japania. Pohjoisnavan ja Siperian välistä kulkevan Koillisväylän sulaminen on innostanut japanilaiset suunnittelemaan rahtikuljetuksiaan uudestaan. Koillisväylän käyttäminen säästäisi aikaa, polttoainetta ja rahaa aiempaan verrattuna, mutta Japanilta uupuu jääkelpoisia aluksia.

talous
Japanin Suomen-suurlähetystön järjestämän arktisen osaamisen tutustumismatkan osallistujia Helsingin Vuosaaressa sijaitsevaan Aker Arcticin jäänmurtolaboratoriossa 9. kesäkuuta.
Japanin Suomen-suurlähetystön järjestämän arktisen osaamisen tutustumismatkan osallistujia Helsingin Vuosaaressa sijaitsevaan Aker Arcticin jäänmurtolaboratoriossa 9. kesäkuuta.Yle

Pohjoisten merien jäistä vapautuvat luonnonvarat kiinnostavat monia maita.

Japanin Suomen-suurlähetystön ehdottama arktisen osaamisen tutustumismatka täyttyi nopeasti kahdestakymmenestä alan ammattilaisesta. Mukana on liikemiehiä esimerkiksi laivarahtiyhtiöistä sekä tutkijoita.

Japanilaisten ryhmä kävi tutustumassa muun muassa Helsingin Vuosaaressa sijaitsevaan Aker Arcticin jäänmurtolaboratorioon. Koehallin kylmyydessä vieraat saivat aavistuksen arktisuudesta – tai ainakin jäissäliikkumisen suunnittelusta.

Ukrainan kriisi voi viivyttää

Japanilaisia on kiinnostanut kaasuputkiyhteys Venäjältä, mutta putkihanke tuntuu etenevän hitaammin kuin pohjoinen jää sulaa, kertoo Sumitomo-yhtiön energiajohtaja Yukio Kanazawa:

– Siksi toivomme voivamme tulevaisuudessa laivata kaasua Barentsinmereltä ja Venäjän maaperältäkin Koillisväylän kautta.

Valtuuskunnan piti käydä Venäjälläkin, mutta Ukrainan kriisi muutti suunnitelman. Se voi hidastaa kuljetushankettakin, sanoo energiajohtaja Kanazawa:

– Ilman poliittisia kiistoja voisi tuloksia tulla viidessä vuodessa, mutta jos Ukrainan kriisi jatkuu voi mennä jonkin verran kauemmin.

Ostetaan osaamista, ei laivoja

Japanilaiset sanovat suoraan, että laivat he voivat tilata Etelä-Koreasta, mutta jäissä liikkumisen ja laivojen rakentamisen osaaminen tarvitaan Suomesta.

Elinkeinoelämän keskusliitossa on seurattu Koillisväylän laivaliikenteen vilkastumista.

– Nyt ollaan jo kymmenissä laivoissa, kun aikaisemmin liikkui muutama laiva per vuosi, kuvaa EK:n asiantuntija Timo Laukkanen.

Japanilaisten kiinnostus Koillisväylään lisää Suomen teollisuuden mahdollisuuksia, arvioi Laukkanen:

– Sinnehän tarvitaan hyvin paljon aluksia. Sinne tarvitaan myös muun muassa navigointi- ja sääennustelaitteita.