1. yle.fi
  2. Uutiset

Ennätysvauhdissa olevan Kokkolan sataman johtaja: AKT:n lakkokynnys liian matala

Ahtaajien lakon vaikutukset vaihtelevat satamittain. Kokkolassa laivoja on jonoksi ja myös junaliikenne sumautuu. Satamajohtaja pitää koko maan satamien sulkemista yhden laivan takia ylireaktiona.

talous
Sataman rahtilaivoja lastattavana tai purettavana.
YLE / Petri Puskala

Kokkolan satamassa odottaa keskiviikkona puolisen tusinaa alusta. Ahtaajien aamulla alkanut lakko aiheuttaa suman, jonka purkaminen kestää, sanoo satamajohtaja Torbjörn Witting:

– Tämä on erittäin vakava asia. Meillä on laivapaikoilla tiettyihin jonoa ja 24 tunnin lakko vaikuttaa kyllä kumulatiivisesti erittäin vakavasti.

Wittingin mukaan Panamax- ja Capesize-aluksia hoitava Kokkola on yksi harvoista satamista, missä liikennemäärät ovat kunnolla kasvussa. Plussaa on kirjattu 20 prosenttia alkuvuonna.

Kovin paljon ymmärrystä ei voi kyllä antaa AKT:n toiminnalle

Kokkolan satamajohtaja Torbjörn Witting

– Kovin paljon ymmärrystä ei voi kyllä antaa AKT:n toiminnalle, sanoo Witting.

Hänen mukaansa lakko tuli puskista. Siitä tiedotettiin myöhään edellisiltana. Wittingin mielestä AKT:n lakkokynnys on liian matala:

– Kun katsotaan, että on kyse yhdestä laivasta yhdessä Suomen satamassa kyse ja laitetaan kaikki noin 50 satamaa seisomaan vuorokaudeksi, niin minusta se on kyllä liian matala.

Ahtaajien lakko tuo vaikeuksia myös raidepuolelle, sillä se pysäyttää junalikenteen ja junavaunujen purun. Kokkolassa hoidetaan 400 vaunua vuorokaudessa, joten määrän tuplaantuessa suman purkuun menee pitkä aika, arvioi Witting.

Sen sijaan Pietarsaaressa ei ole keskiviikkona laivoja lainkaan ja ahtaajat ovat vapaalla. Niinpä lakolla ei ole Pietarsaaressa käytännössä mitään vaikutuksia.

Koko maassa lähes 2000 ahtaajaa aloitti työnseisauksen aamukuudelta, töihin palataan torstaiaamuna.

Kyseessä on myötätuntoreaktio sille, että Torniossa venäläisen laivan edustaja on uhkaillut paikallisen ammattiosaston pääluottamusmiestä.

Lue seuraavaksi