1. yle.fi
  2. Uutiset

Satamien viesti ahtaajille: Miksi koko Suomi piti panna polvilleen?

Liikennejohtaja Markku Koskinen HaminaKotkan satamasta ei ymmärrä, miksi kaikki Suomen satamat piti pysäyttää yksittäistapauksen vuoksi. Myös muissa satamissa on kummasteltu lakon laajuutta.

Kotimaan uutiset
Haminan satama
YLE / Raine Martikainen

HaminaKotkan satamassa on hiljaista.

– Haminassa varsinkin tämä kuivapuoli on hiljennyt. Nestelaiturissa on pientä elämää. Kotkassa tehdään joitakin operaatioita yhdessä laivassa, mutta perinteinen ahtaustyö on sielläkin pysähtynyt, kertoo HaminaKotkan sataman liikennejohtaja Markku Koskinen.

Kotkassa ja Haminassa on tällä hetkellä 14 laivaa, joista kymmenkunta olisi tarvinnut tänään ahtaajia. Jo vuorokauden mittaisella työnseisauksella on suuret vaikutukset sataman toimintaan. Varustamoille, lastin omistajille ja monille muille tahoille syntyy kuluja, mutta suurimman kolauksen kärsii satamien maine.

– Kun tavara ei kulje, niin se kuuluu tietysti maailmallekin. Suomella on valitettavasti ollut lakkoherkkä maine takavuosina. Meillä on mennyt aika hyvin pitkän aikaa. Saa nähdä, mitä nyt tapahtuu.

HaminaKotka on jo saanut asiakkailtaan huolestuneita yhteydenottoja.

– Se, siirtyykö jotain tavaraa muille reiteille, on vielä arvailua. Vahva pelko siitä on.

Sitä en ymmärrä, että koko Suomi pannaan polvilleen yksittäisen sataman takia. Voisi kuvitella, että asian selvittämiseen olisi ollut muitakin konsteja.

Markku Koskinen

Lähes 2 000 ahtaajaa aloitti keskiviikkona aamukuudelta vuorokauden mittaisen työnseisauksen. Työnseisaus on vastalause Tornion satamassa toimivan pääluottamusmiehen venäläisvarustamolta saamalle uhkaukselle.

HaminaKotkassa ei ole tarkempaa tietoa Tornion tapauksesta. Koskinen kuitenkin ihmettelee, miksi koko Suomen piti pysähtyä.

– Ymmärrän toimenpiteen, jos tilanne on oikeasti vakava. Sitä en ymmärrä, että koko Suomi pannaan polvilleen yksittäisen sataman takia. Voisi kuvitella, että asian selvittämiseen olisi ollut muitakin konsteja.

Myös Porissa ja Raumalla on kummasteltu sitä, miksi kaikki muut satamat ja satamaoperaattorit on sotkettu mukaan Tornion tapaukseen.

Lue seuraavaksi