1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Päteväkään kuski ei välttämättä pääse taksiyrittäjäksi

Taksitoimintaa ohjaava taksiliikennelaki sisältää muun muassa kuljettajan pätevyyttä ja taksien määrää koskevaa sääntelyä. Kuluttaja- ja kilpailuviraston mukaan ainakin taksien määrän sääntelystä tulisi luopua. Taksiliitto kokee tarkkojen sääntöjen turvaavan taksipalveluiden laadun.

Kotimaan uutiset

Taksiyrittäjäksi pääseminen ei ole läpihuutojuttu. Vaikka olisi käynyt taksiliikenteen yrittäjäkurssin ja täyttäisi taksiliikennelain (siirryt toiseen palveluun) vaatimukset muun muassa ajokokemuksesta ja hyvämaineisuudesta, uratoiveet saattavat tyssätä viranomaisen päätökseen.

Taksitoimintaa säännellään Suomessa ja monissa muissakin Euroopan maissa yksityiskohtaisesti. Taksiyrityksen perustamiseen tarvitsee meillä luvan, joita myöntävät paikalliset ELY-keskukset. Lupia myönnetään sen verran, kuin viranomaiset katsovat tarpeelliseksi, joten lupaa voi joutua jonottamaan pitkään.

Määrän lisäksi myös taksien hintaa säädellään. Valtioneuvosto määrää vuosittain annettavalla asetuksella enimmäistaksan, jonka taksikyydistä saa periä. Tämänhetkinen lähtötaksa on arkipäivisin 5,90 euroa, ja kilometriveloitus 1,52 euroa/kilometri, kun kyydissä on 1-2 matkustajaa.

Taksit katsotaan Suomessa osaksi julkista liikennettä. Teoriassa taksin olisi oltava valmiina liikennöimään 24 tuntia vuorokaudessa 7 päivänä viikossa, mutta käytännössä joko yrittäjät keskenään sopivat, kuka ajaa milloinkin, tai ajovuorot laatii kyytejä välittävä tilausvälityskeskus. Ajovuorojärjestyksen vahvistaa vielä useimmiten ELY-keskus, ja vahvistetut ajovuorot on ajettava.

”Sääntely hyvin raskasta”

Apulaisjohtaja Valtteri Virtanen kuluttaja- ja kilpailuvirastosta kuvailee taksialan sääntelyä hyvin raskaaksi. Viraston mukaan (siirryt toiseen palveluun) ainakin taksien määrän sääntelystä eli tarveharkintaisuudesta tulisi luopua.

– Se mahdollistaisi paremmin uusien toimijoiden tulon alalle. Normaalisti yritykset saavat itse päättää, mille markkinoille menevät, Virtanen huomauttaa.

Virtasen mukaan taksialalla ei juurikaan esiinny hintakilpailua, vaan kuluttajalta peritään käytännössä enimmäistaksaa.

Tarkalla sääntelyllä on syynsä, Taksiliiton päälakimies Anne Kangasniemi sanoo. Hän korostaa etenkin taksien roolia ihmisten liikkumisen vapauden turvaamisessa myös syrjäisemmillä seuduilla.

– Me lähdemme siitä, että laadukasta taksipalvelua on oltava saatavilla kaikkina vuorokaudenaikoina, jokaisena päivänä vuodessa.

Kangasniemi huomauttaa, että taksamittarin lukemat eivät ole kiveenhakattuja, vaan kyydin hinnasta saa neuvotella. Hänen mukaansa vuosittain asetettavat enimmäishinnat eivät kuitenkaan jätä kohtuuttoman suurta voittomarginaalia.

– Sen uskallan sanoa, että joka päivä ympäri Suomea joku antaa kyydistä alennusta. Tapahtuu esimerkiksi sitä, että mittari laitetaan kiinni ennen kuin tullaan osoitteeseen. Julkinen sektori on myös tehokkaasti kilpailuttanut kuljetuksia.

Lue seuraavaksi