1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. kulttuuri

Lapsikuolleisuus saa kevennystä kilpailujulisteiden raameissa

Unicef järjesti kansainvälisen julistekilpailun lapsikuolleisuudesta. Raameihin on saatu uutta ja positiivista näkökulmaa. Lapsikuolleisuus on puolittunut parissakymmenessä vuodessa, ja julisteissa pitää näkyä myös se, mitä on jo saatu aikaan.

Kuva: Meeri Niinistö / Yle

Unicefin julistekilpailun voittajat on julkistettu Lahden kansainvälisessä julistetriennalessa torstaina. Työt aseteltiin Lahden toriparkkityömaata ympäröivälle aidalle kesän ajaksi. Opiskelijoiden suunnittelemia julisteita tuli yhteensä yhdeksästä maasta.

Kilpailun aiheena oli lapsikuolleisuus ja sloganiksi valittiin "Let´s make it zero". Tuomariston suosikiksi valikoitui juliste, jonka keskellä on naisen rinta. Rinnan yläpuolella lukee "Be a tit".

– Yksi pointti tehtävänannossa oli se, että päästäisiin eroon perinteisistä kliseistä, siitä köyhän afrikkalaislapsen kuvasta. Seinällä on myös näitä julisteita, mutta ajatuksena oli löytää yllättäviä näkökulmia, jotka herättävät keskustelua, kertoo professori Marita Itkonen Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulusta.

– Pääviesti on se, että lapsikuolleisuudessa on tapahtunut iso muutos. Lapsikuolleisuus on puolittunut reilussa parissakymmenessä vuodessa. Julisteissa on tärkeää myös näyttää, mitä kansainvälinen yhteisö on jo saanut aikaan, sanoo Unicefin viestintäjohtaja Jussi Kivipuro.

Vaikea aihe tarvitsee positiivista otetta

Opiskelijoille annettiin ohjeeksi myös positiivinen asenne, sillä aihe itsessään huokuu negatiivisuutta.

– Mietin, mitä yhteistä niillä lapsilla ja meillä nuorilla on. Totta kai lapsuus yhdistää, ja mitä minun lapsuuteeni liittyi, ovat hahmot ja supersankarit, kertoo muotoiluinstituutin opiskelija Tytti Halonen omasta työstään.

Julisteissa on tärkeää myös näyttää, mitä kansainvälinen yhteisö on jo saanut aikaan.

Jussi Kivipuro

Hyvä juliste toimii ilman sanojakin. Toisaalta taas näkee hyviä julisteita, joissa on pelkkiä sanoja, tuumaa professori Itkonen.

– Galleriat ottavat biennaleja tiloihinsa. Meillä on myös paljon julisteita, joita tehdään omaehtoisesti esimerkiksi klubeille ja kaduille. Se, joka osaa yksinkertaistaa asian visuaaliseen muotoon, on vahvoilla. Juliste on paras media siihen.