1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. kulttuuri

Kuopion tanssiviikolla koetellaan rajoja

Kuopiossa pyritään lähipäivien aikana kaatamaan raja-aitoja. Asialla on Kuopio tanssii ja soi -festivaali, joka tuo viikon ajan esille erilaisia tanssityylejä ja niiden yhdistelmiä. Taiteellisen johtajan Jorma Uotisen mukaan tavoitteena on avata silmiä ja lisätä suvaitsevaisuutta.

Kuva: Pertti Huotari / Yle

Suomen Kansallisbaletin kesäkiertue päättyy Kuopion kauppatorille, jossa puolestaan alkaa Kuopio tanssii ja soi -festivaali. Esillä on balettia sen klassisessa muodossa, jota Kuopion tanssiviikolla on esitetty ja esitelty jo 45:ttä kertaa. Tanssiviikon taiteellisen johtajan Jorma Uotisen mukaan nyt esillä on kuitenkin kaikkea muuta kuin tuttua ja turvallista.

– Me avaamme ihmisten silmät näkemään jotain sellaista, mitä he eivät ole ennen nähneet, hän hymyilee.

– Sitä kautta ihminen oppii ymmärtämään ja hyväksymään erilaisuutta ja toiseutta.

Yhtenä esimerkkinä on eteläafrikkalainen versio Tsaikovskin balettiklassikosta Joutsenlampi. Uuden tulkinnan tekijä on 28-vuotias tanssija ja koreografi Dada Masilo, joka on ympännyt teokseen huumorin lisäksi myös Arvo Pärtin ja Steve Reichin musiikkia sekä ennen kaikkea afrikkalaista liikekieltä.

– Joutsenlampi on ensimmäinen baletti, jonka näin kun olin 12-vuotias. Olen aina halunnut tanssia siinä, Masilo selittää.

– Rakastan Tsaikovskin musiikkia, joten oli enemmän kuin haasteellista yhdistää tanssityylejä, jotka eivät yleensä sovi yhteen.

Masilon mukana kyse oli aluksi vain kokeilusta. Hän halusi nähdä, ovatko afrikkalainen tanssi ja klassinen baletti yhdistettävissä, ne kun tulevat kahdesta kokonaan eri maailmasta.

– Afrikkalainen tanssi on hyvin maanläheistä, syvällä maassa, kun taas klassinen baletti on hyvin pehmeää ja eteeristä.

– Haaste oli saada nämä kaksi keskustelemaan keskenään. Nyt yhdistäminen tuntuu jo aivan normaalilta.

Fuusioiden viikko

Fuusioiden, eri tanssilajien ja -tyylien rohkea yhdistely on tyypillistä käynnissä olevalle Kuopion tanssiviikolle. Hofesh Shechterin esityksessä esimerkiksi tanssiesitys yhdistyy livebändin heavy rock -keikkaan, kun taas Angel Rojas ja Carlos Rodriguez fuusoivat espanjalaisen flamencon hiphoppiiin ja breikkiin.

Pisimmälle menee kuitenkin Masilo, joka tanssityylien lisäksi sekoittaa myös perinteiset sukupuoliroolit. Masilon Joutsenlammessa prinssi Siegfried on homoseksuaali, joka rakastuu koirasjoutseneen. Koreografin mukaan hän haluaa kyseenalaistaa strereotyyppisen käsityksen miestanssijoiden homoudesta.

– En aja mitään agendaa. Katson vain Joutsenlampea eri perspektiivistä, hän sanoo.

– Asioita voidaan katsoa eri näkökulmista. Ei ole yhtä ainoata tapaa tarkastella asioita.

Rajoja ei ole

Jorma Uotinen sanoo etsineensä tanssiviikolle esityksiä, joissa taiteilijat venyttävät ja kaatavat oman taiteensa rajoja. Sukupuolirajojen rikkominen ei Uotisen mielestä ole kuitenkaan tanssin päätehtävä.

– Se on yksi teema, joka nousee välillä pinnalle.

Entä milloin rajojen rikkomisessa tulee raja vastaan? Ainakaan tanssissa sitä ei ole näköpiirissä.

– Ei ole rajoja, Uotinen sanoo.

– Emme tiedä, mihin ihminen venyy. Meillä ei ole minkäänlaista tutkimusta siitä, mihin asti ihminen voi päästä.