Autokannan uudistaneet 70-luvun autot ajettiin loppuun

Vieläkö muistat Datsun 100 A:n, Toyota Corollan, Fiat 128:n ja muut 70-luvun autoikonit? Automuseo Mobilian pihaan kurvaa edustava otos 70-luvun autoja ulkoilmatapahtumassa lauantaina Kangasalla.

Kotimaa
Automuseo Mobilian 70-luvun autoihin liittyvän tapahtuman järjestäjä Sami Nyyssönen perheensä kanssa Fiat 124:lla 70-luvulla Punkaharjulla

Se oli jautaa, kun Juice tai Hurriganes soi alkeellisista stereoista Ladan tai Fiatin kiitäessä lavatansseihin. Kunhan vain oli sovittu, kuka istui puikoissa paluumatkalla.

70-luvun autoihin liittyy monenlaisia muistoja. Juuri näitä kertomuksia ja muistoja halutaan kuulla lauantain tapahtumassa Kangasalan Mobiliassa. 70's Arjen Klassikot on omistettu 70-luvun arkiautoille.

– Autojen myyntitilastoja johtivat tuolloin Ladat, Fiatit, Datsun 100 A:t ja Toyota Corollat. Niillä kuljettiin töihin, kauppareissuille ja lomamatkoille eli ne olivat arjen työjuhtia. Autoja ei tuunattu eikä rakennettu, ne olivat perusmeininkiä ja tärkeä osa arkea, kertoo tapahtuman järjestäjä Sami Nyyssönen.

Nyyssönen itse muistaa lapsuudestaan, kun perheen Fiatista hajosi bensapumppu. Auton takapenkillä oli mukava lueskella sarjakuvia ja nauttia lomamatkasta Itä-Suomessa. Aika on jäänyt mieleen, auto samoin.

Tuonti vapautuu

Autotuonti vapautui Suomessa vuonna 1962. Siihen saakka autoja saattoi tuoda vain viranomaisten luvalla. Tuonnin vapautuminen toi vaihtelua Skoda- ja Mosse-voittoiseen, sinänsä ikimuistoiseen 50- ja 60-lukuun.

1970-luvulla sodasta oli kulunut sen verran aikaa, että maa alkoi vaurastua. Maahan tulvi autoja eri puolelta Eurooppaa ja kauempaakin

– Suomen autokanta kasvoi merkittävästi 70-luvulla. Vuosikymmen toi mukaan autoihin värit ja muodot, jotka olivat jotain aivan uutta. Siihen asti maanteillä näkyi melko yksitoikkoista ja harmaata autokalustoa, itse asiassa vähän tämän päivän tapaan, kertoo apulaisjohtaja Elina Ijäs Mobiliasta.

Ijäksen mukaan 70-luvun autot ovat sikäli väliinputoajia, että niillä ei ole vielä kovin korkeaa nostalgiastatusta. Silti ne ovat hyvin merkittäviä ihmisille, joille 70-luku oli kultainen vuosikymmen.

– Valitettavasti 70-luvun autot ovat tosi vähissä. Tuon ajan autot ajettiin loppuun, joten niitä on vaikea löytää. Tämä tekee ne erittäin mielenkiintoiseksi museonkin näkökulmasta, sanoo Ijäs.

70-luvun autoja kokoavasta tapahtumasta aiotaan tehdä perinne Kangasalle. Tapahtumaa vietetään lauantaina 14. kesäkuuta kello 11–14 välisenä aikana.

Jos et pääse paikalle, laita automuistosi tapahtuman Facebook-sivuille (siirryt toiseen palveluun).