Woikosken museoautojen joukossa seisoo Keke Rosbergin ensimmäinen kaara - katso video

WHD Gårdin automuseo on avattu Nurmaan kylässä Mäntyharjulla. Museoautot kätkevät taakseen hurjia ja mielenkiintoisia tarinoita vuosikymmenten varrelta.

Kotimaa
Mercedes-Benz Woikosken automuseossa

Voikosken kupeessa, Etelä-Savon ja Kymenlaakson rajalla Mäntyharjulla on avattu Clas Palmbergin automuseo.

Palmbergin mukaan autot ovat vahva osa myös Woikosken voimalaitoksen historiaa ja sitä kautta Suomen teollisuushistoriaa.

– Autojen kautta tulevat esille eri aikakaudet. Näillä autoilla on rakennettu Woikoskea ja koko Suomea, sanoo Woikoski Oy:n hallituksen puheenjohtaja ja WHD Gård -tilan isäntä Palmberg.

Oy Woikoski Ab toimii laajalla alueella ja siksi autoja todella tarvittiin, etenkin ennen sähköisen viestinnän aikaa.

– Sorateillä näillä ajeltiin, mutta verrattain nopeasti.

Museossa on kokoelma paitsi tehtaan henkilökunnan aikanaan käyttämiä autoja, myös vanhoja kilpa-autoja. Palmberg kertookin, että autojen valintaan on olemassa kolme kriteeriä.

– Autojen pitää olla ajettavia tai nopeasti ajokuntoisiksi saatavia tai niiden pitää liittyä vahvasti Woikosken historiaan. Kolmas kriteeri on se, että autolla on jollain tapaa poikkeuksellinen historia - nämä ovat siis lähinnä kilpa-autoja, Palmberg kertoo.

Kilpa-autokokoelmaan kuuluu muun muassa Keke Rosbergin ensimmäinen kilpa-auto.

Mersu palasi sukuun

Yksi Palmbergin omista autosuosikeista on avomallin Mercedes-Benz vuodelta 1937. Autolla onkin värikäs historia.

– Sillä autolla minä itse opin aikanaan ajamaan. Autoa käytti koko firman henkilökunta.

Auto on kuitenkin tehnyt myös matkan muualle ennen kuin se taas palasi Voikosken maisemiin. Vuonna 1958 Palmbergin isä myi auton ja vaihtoi sen mielestään firmaa paremmin palvelemaan farmarimalliseen Opeliin. Nuori Palmberg oli isänsä ratkaisuun pettynyt, koska piti autosta niin paljon.

– Mersu sai kuitenkin hyvän kodin vuorineuvos Esa Rannilan kokoelmista.

Sittemmin Palmberg itse lähti tapaamaan Rannilaa ostaakseen auton takaisin sukuun. Rannila ei tahtonut uskoa, että kyseessä on Palmbergin suvun auto. Rannila oli nimittäin ostanut auton väärennetyillä papereilla, joissa väitettiin että auto on ollut aiemmin natsien hallussa.

– Minä kerroin, että olen sen verran monta lommoa Mersuun aiheuttanut, että ne jäljet siitä kyllä varmasti vielä löytyvät. Lopulta mies suostui luopumaan autosta, Palmberg naurahtaa.

WHD Gårdin automuseossa on nähtävänä viitisenkymmentä menopeliä.