Yksityisautoilu pian historiaa Tampereen Hämeenkadun itäpäässä

Kesäkuun viimeisenä päivänä Tampereen keskustassa alkaa kokeilu. Se vie henkilöautot Hämeenkadun itäpäästä. Kyseisellä katuosuudella liikkuvat sen jälkeen vain linja-auto-, taksi- ja huoltoliikenne.

Kotimaa
Kadun varrella kyltti, joka ilmoittaa Tampereella Hämeenkadun muuttumisesta joukkoliikennekaduksi
Tiina Kokko / Yle

Tampereella hyväksyttiin viime joulukuussa Hämeenkadun itäpään katusuunnitelma. Sen myötä on mahdollista kokeilla kadun rautatieaseman puoleisen pään muuttamista joukkoliikennekaduksi. Se tarkoittaa, että silloin kadulla sallitaan ainoastaan linja-auto- ja taksiliikenne sekä huoltoliikenne.

Nyt on tultu siihen vaiheeseen, että kokeilu päästään aloittamaan käytännössä. Kesäkuun 30. päivä Rautatienkadun ja Hatanpään valtatien välinen osa Hämeenkatua sulkeutuu henkilöautoliikenteeltä ja sallii vain joukkoliikenteen.

Samaisena päivänä Tampereella astuvat voimaan joukkoliikenteen uudet aikataulut ja linjastot.

– Tämä on integroitu aika vahvasti joukkoliikenteen aika isoihinkin muutoksiin, kertoo suunnittelupäällikkö Ari Vandell Tampereen kaupungilta.

Liikennejärjestelyt puolestaan muuttuvat muun muassa niin, että Hämeenkadulta idästä tultaessa sallitaan kääntyminen vasemmalle Hatanpään valtatielle. Aiemmin se ei ole ollut mahdollista, mutta nyt Hämeenkadun ja Hatanpään valtatien saarekkeet muotoillaan uudestaan.

"Alku on totuttelua"

Molemmista suunnista Hämeenkadulle tultaessa löytyvät jo kyltit, jotka ilmoittavat, että joukkoliikennekatu on tulossa. Ensi viikolla asiasta luvataan tiedottaa enemmän.

Tietenkin tämä on haaste, ja varmasti alkupäivinä tulee pientä totuttelua ja opettelua tähän ennen kuin päästään täysillä viemään kokeilua läpi.

Ari Vandell

– Tietenkin tämä on haaste, ja varmasti alkupäivinä tulee pientä totuttelua ja opettelua tähän ennen kuin päästään täysillä viemään kokeilua läpi. Onneksi tämä hetki on siinä mielessä hyvä, että ei ole ihan kaikkein ruuhkaisimmat ajat kyseessä, Vandell summaa.

Kyseessä on valtuustokauden mittainen kokeilu. Sen tuloksia ja vaikutuksia seurataan säännöllisesti. Ensimmäisen kerran vaikutuksia arvioidaan jo ensi syksynä. Enemmän tietoa on tarjolla reilun vuoden päästä.

– Silloin katsotaan tilannetta, ja pääraportti vaikutuksista tulee 2016 syksyllä.

Vandellin mukaan pääraportissa selvitetään liikenteellisten vaikutusten lisäksi myös vaikutuksia elinkeinoelämään, elinoloihin ja viihtyvyyteen.

Tampereen raitiotieratkaisu määrittää pitkälti myös Hämeenkadun ja autoilun tulevaisuutta, sillä ratikka ja henkilöautot tuskin löytävät yhteisen sävelen Hämeenkadulta.