Kimolan kanavan suunnittelu kiihtyy - rahoitusratkaisua odotetaan syksyllä

Kanavatunneli tien ali ja sulkujen suunnittelu tehdään kesän aikana. Kanavan ruoppauksesta ja rantapenkereiden kunnostamisesta syntyville maamassoille löytyi läjityspaikat. Rahoitusratkaisua odotetaan syksyllä.

Kotimaa
Kimolan kanava, nippunosturi, sade
Yle / Juha Korhonen

Kouvolan Jaalassa sijaitsevaa Kimolan kanavaa on koetettu saada vesiliikennekäyttöön jo muutaman vuoden ajan. 12 vuotta käyttämättömänä olleen puunuittoväylän saaminen takaisin liikennöitäväksi ei ole läpihuutojuttu. Vesilaki ja muu byrokratia ovat osaltaan pitäneet huolen siitä, että rattaat pyörivät hitaasti.

Yksi iso huoli hankkeessa on ollut kanavarakennelmien kunto. Vuoden 2013 aikana paljastui, että kanavauoman rantapenkereet ovat alttiita sortumille, ja niitä pitäisi kunnostaa satojen metrien matkalta. Se tarkoittaisi maa-aineksen poistamista ja tukevien rakennelmien tekoa.

Poistettava maa-aines sekä kanavan pohjasta ruoppauksen mukana tuleva massa pitäisi luonnollisesti saada sijoitettua jonnekin. Noin sataatuhatta kuutiota maata ei noin vain saada piiloon.

Maat lähimetsiin kyläläisten suostumuksella

Keväällä kanavaa puuhavaat kunnat ja Heinola - Kouvola vesiväylän kannatusyhdistys tapasivat kanavan lähistöllä asuvia ihmisiä. Tarkoituksena oli etsiä keinoja siihen, mihin valtavat maamassat saataisin vietyä. selvää oli, että läjitysalue pitäisi löytyä läheltä, sillä maan kuljettaminen kauas oliis maksanut aivan liikaa.

Kimolan kylällä ja lähialueilla asuvat ihmiset ovat olleet alusta asti myötämielisiä kanavan uudistamiselle, niin nytkin. Lähiseudun maanomistajat lupautuvat sijoittamaan kanavan perkamisesta tulevat maakasat omille mailleen. Asiasta on myös mustaa valkoisella, kun joukko maanomistajia allekirjoitti alustavat sitoumukset.

– Sopimukset syntyivät helposti, kiittelee Kouvolan kaupungilla kanavahanketta hoitava edunvalvontapäällikkö Hannu Koverola.

Suunnitteluvauhti kiihtyy

Maa-ainesten läjittäminen oli yksi iso kanto kaskessa. Nyt kun se asia on saatu pois päiväjärjestyksestä, voidaan suunnittelua viedä vauhdilla eteenpäin. Kesän aikana tehdään suunnitelmat siihen, miten Vierumäelle johtavan tien ali saadaan rakennettua tunneli veneitä varten.

Samanaikaisesti piirrustuslaudalla tehdään suunnitelmat kanavaan tulevan, veneiden kulun mahdollistavan sulun suunnitelmat.

– Tunnelin ja sulun betonirakenteiden sekä hydraulisten sulkulaitteiden suunnittelu on tarkoitus saada valmiiksi vuoden loppuun mennessä. Kun suunnitelmat tarkentuvat, saadaan myös tarkempi kuva siitä, mikä kustannustaso tulee olemaan, kertoo Koverola.

Kustannukset saattavat pienentyä, mutta aukeaako valtion kukkaro?

Rahoitusratkaisua voidaan odottaa jo syksyllä, mahdollisesti valtion budjettikehysneuvotteluiden yhteydessä. Valtion rahoitus on välttämätön, jotta kanavan uudistaminen voidaan totetuttaa. Kouvolalta, Iitiltä ja Heinolalta on tulossa pottiin yhteensä kolme miljoonaa euroa, miljoona kultakin kunnalta.

Kanavalla on tehty koko talven ja kevään ajan tarkkoja tutkimuksia siitä, kuinka laajoja töitä kunnostuksen yhteydessä joudutaan tekemään. Maaperätutkimukset rantapenkereiden osalta ovat pitkällä ja tuloksia odotellaan aivan lähiaikoina.

Koverola ounastelee, että maansiirtotöissä saatetaan selvitä jopa pelättyä pienemmällä urakalla, mikä on hyvä uutinen kustannusten kannalta.

– Tällä hetkellä näyttää siltä, että kustannustaso voi jäädä alle suunnitellun kymmenen miljoonan euron, Koverola arvioi.