Luonto, kulttuuri ja historia kiehtovat kansainvälisiä matkavieraita

Suomalainen eksotiikka kiehtoo maailmalla. Kainuussa monipuolistetaan kansainvälistä matkailutarjontaa kohdentamalla tuotteita tiettyihin kulttuureihin. Samalla perinteisen esitteen rinnalla käytetään uudenlaisia markkinointia.

Kainuu
Talvisodan monumentin keskellä on muistomerkki "Avara syli ", jossa on 105 vaskikelloa, yksi jokaista talvisodan päivää kohti.
Sanna Kähkönen / Yle

Miltä kuulostaisi kiertomatka toisen maailmansodan tapahtumapaikoille, visiitti yhdelle maailman merkittävimmistä musiikkitapahtumista tai yhdeksän päivän pyöräretki lännen ja idän välillä?

Tämä kaikki on mahdollista, kun Kainuun kansainvälistä matkailutarjontaa monipuolistetaan. Luonto- kulttuuri- ja sotakohteisiin keskittyviä matkailupaketteja on saatu valmiiksi jo 16, ja lisää on tulossa. Erityisesti Kuhmon ja Suomussalmen matkakohteista rakentuvat tuotteet räätälöidään Japanista, Euroopasta, Baltiasta, Pohjoismaista ja Venäjältä saapuvien turistien mukaan.

Tuotteiden markkinointi on tuotu nykypäivään esimerkiksi kuvamainonnan, nettivideoiden ja kustakin maasta vierailulle kutsuttujen bloggaajien avulla.

– Meille on kesän aikana tulossa neljä kansainvälistä matkanjärjestäjäryhmää. He tutustuvat ja ottavat makupaloja erilaisista kiertomatkoista. Sen pohjalta he päättävät, onko meidän kainuulainen tuote sellainen, jonka he voisivat ottaa tarjontaansa.

Virtuosi di Kuhmon soittajia ja kapellimestari Jan Söderblom.
Chamber Music -paketissa tehdään yhteistyötä Kuhmon ja Sotkamon kuntien alueella.Stefan Bremer / Kuhmon kamarimusiikki

Kainuun kulttuurimatkailun kansainvälistäminen Kuhmo-Suomussalmi -hankkeeseen nyt kylvetty siemen tuottaa hedelmää vasta vuosien kuluttua. Juntunen kertoo, että matkanjärjestäjien vierailusta kuluu ainakin pari vuotta, kunnes vaikkapa brittiläinen matkailija tulee Kainuuseen.

Kainuulainen eksotiikka kiinnostaa maailmalla

Ulkomaisilta matkanjärjestäjiltä tähän mennessä saatu palaute on ollut myönteistä. Kainuulaiset yrittäjät ovat innostuneet maailmalta saadusta positiivisesta vastaanotosta.

– Hankkeen kanssa työskennellyt väki on innokasta. Olemme tutustuneet toisiimme paremmin, ja on huomattu, että pystymme toimimaan ja tekemään yhdessä kaikenlaista. Vaikka hanke kestää vain vajaat kaksi vuotta, tästä tulee olemaan paljon paljon iloa meille kaikille toimijoille, kertoo Kuhmon kamarimusiikin toiminnanjohtaja Sari Rusanen.

Papiljottipäinen turvepää Hiljaisen kansan pellolla
Kansainväliset vieraat tutustuvat Hiljaiseen kansaan Meadow Cottage -retkipaketissa.Hanne Kinnunen / Yle

Palveluja kehittämässä on ollut Juminkeko-säätiö, Kuhmon kamarimusiikki, Idän taiga ja Kajaanin ammattikorkeakoulu. Vastaavanlaista matkailupalvelujen tuotteistamistyötä on harrastettu myös muualla maailmassa, mutta Kainuussa nyt kehitetty palvelutarjonta on muita edellä.

– Me ollaan harvaan asuttu maakunta, jossa on kiinnostavia asioita. Pidetään kiinni tästä luonnosta, kulttuurirauhasta ja historiasta, painottaa Kuhmo-talon toimitusjohtaja Matti-Jussi Pollari.