Kuningaskuluttajan rautakauppavertailu: Yksittäisen tuotteen hinta voi vaihdella rajusti

Kuningaskuluttajan hintavertailun mukaan rautakauppojen yleisessä hintatasossa ei ole jättimäisiä heittoja. Yksittäisistä tuotteista voi kuitenkin löytyä isojakin hintaeroja.

Kotimaa
Lakkapään tuotevalikoimaa
Sauli Antikainen / Yle

Ylen Kuningaskuluttaja vertaili neljää kauppaketjua pääkaupunkiseudulla. Kalleimmassa kaupassa ostoskori maksoi 17 prosenttia enemmän kuin halvimmassa.

Halvin rautakauppa on Byggmax, jossa ostoskori maksoi 273 euroa. Kallein 320 euron kori löytyi Bauhausista. Mukana vertailussa on myös Starkki ja K-rauta.

Hintavertailun ostoskori koostuu seitsemästä tuotteesta: maalarinteippi, kakkosnelonen, raakaponttilauta, pistolapio, haravanvarsi, kipsilevy ja lankanaula.

Vaikka ostoskorivertailussa ei syntynyt suuria eroja, rautakauppojen kilpailutus voi kuitenkin tuottaa yksittäisten tuotteiden kohdalla isojakin säästöjä.

Esimerkiksi kakkosnelosen hinta poukkoili Kuningaskuluttajan vertailussa yli 40 prosenttia.

Alennukset tiukassa

Kuningaskuluttajan hintavertailu tehtiin lista- tai hyllyhinnoilla. Mahdollisia alennuksia lopulliseen ostoskoriin ei tosin ollut luvassa kuin yhdessä liikkeessä.

Rautakauppojen myyntikulttuuri näyttää olevan menossa siihen suuntaan, että asiakaskohtaisia tarjouksia lasketaan yhä harvemmin.

Bauhaus ja Byggmax ilmoittavat, että hyllyhinnoista ei tingitä.

Kauppias Petri Lappalainen Helsingin Oulunkylän K-raudasta toteaa, että kuluttaja-asiakas maksaa lähtökohtaisesti normaalin hinnan tämän vertailun noin 300 euron ostoksista.

Lappalaisen mukaan alennukset koskevat lähinnä ammattiasiakkaita, ja isojen rakennusliikkeidenkin saamat huojennukset ovat tosi pieniä tänä päivänä.

– Valtaosa tuotteista myydään hyllyhinnoilla, sanoo Lappalainen.

Starkin suhtautuminen alennuksiin poikkeaa muista Kuningaskuluttajan vertaamista liikkeistä. Myyntijohtaja Anne Koskisen mukaan alennukset sovitaan muun muassa ostomäärien mukaan, ja kanta-asiakas saa vähintään kolmen prosentin alennukset hyllyhinnoista.

Byggmaxin omasta vertailusta valitus kuluttaja-asiamiehelle

Kuningaskuluttajan hintavertailun tulos poikkeaa olennaisesti hintavertailusta, jonka rautakauppaketju Byggmax on itse teettänyt Taloustutkimuksella hiljattain.

Byggmaxin hintavertailu julkaistiin näyttävästi ilmoituksena Helsingin Sanomien etusivulla kesäkuun alussa.

Byggmaxin mainoksessa todettiin, että pääkaupunkiseudulla sen kilpailijat ovat 26–70 prosenttia kalliimpia, jos mittarina on terassiin tarvittavat rakennustarvikkeet.

Osa Byggmaxin kilpailijoista on pitänyt Byggmaxin teettämää vertailua ja siihen kytkeytyvää mainontaa harhaanjohtavana.

Kilpailijoiden mielestä eri kaupoista on otettu mukaan tuotteita, joista ainakaan kaikki eivät ole vertailukelpoisia. Vertailussa on verrattu muun muassa vajaasärmäisen laudan hintaa täyssärmäisen hintaan.

Rauta-, rakennus- ja sisustustarvikekaupan yhdistys Rasi aikoo tehdä vielä kesäkuun aikana kuluttaja-asiamiehelle valituksen Byggmaxin mainonnasta.

Rasi pitää Byggmaxin hintavertailua ja siihen pohjautuvaa mainontaa harhaanjohtavana.

– Nyt on verrattu voita margariiniin, Fagerlund moittii Byggmaxia.

Byggmax Suomen aluepäällikkö Kaj Norrman ei ole hätkähtänyt kritiikistä, vaan hän seisoo edelleen hintavertailun takana. Norrmanin mielestä vertailu on onnistunut erinomaisesti.

– Se on onnistunut herättämään laajaa keskustelua. On tullut selväksi, että rautakaupat tarjoavat hyvin erihintaista tavaraa, sanoo Norrman.

Lauri Miettinen / Yle Kuningaskuluttaja