Fehmarnin uppotunnelista uusi tie Eurooppaan

Tanskan ja Saksan välille rakennetaan lähivuosina maailman pisin raide- ja autoliikenteelle tarkoitettu tunneli.

Ulkomaat
Grafiikkaa
Yle

Tanskan Rødbyssä pyörivät tuulimyllyt saavat pian tehdä tilaa valtavia tunnelielementtejä tuottavalle tehtaalle.

Tanskalainen valtionyhtiö Femern rakentaa 18 kilometriä pitkän, meren alittavan tunnelin, joka yhdistää tanskalaisen Lollandin saaren Saksan Fehmarniin.

Meren alla Tanskasta Saksaan kulkevat jatkossa niin junat kuin autotkin. Junamatka Kööpenhaminasta Hampuriin lyhenee puolitoista tuntia, automatka kolme varttia.

- On hyvä, että loma- tai ostosmatka Saksaan sujuu nopeammin, tuumaa autoaan tankkaava Jim Poulsen.

Suurhankkeen hintalappu hirvittää

Hennig Jörgensen on epäileväisempi, hän toteaa tunnelin maksavan hirvittävästi.

Tunnelin rakentaminen kestää yli kuusi vuotta ja budjetti on tämän hetken arvion mukaan ainakin 5,5 miljardia euroa.

Femern-yhtiön toimitusjohtaja Claus Baunkjær toteaa hänkin kustannukset mittaviksi, mutta myös tavoitetason korkeaksi.

- Tunneli yhdistää Tanskan ja Saksan. Mutta samalla Skandinavia yhdistyy Euroopan mantereeseen ja koko alueen liikkuvuus paranee, Baunkjær sanoo. Hänen mukaansa esimerkiksi Suomen vienti hyötyy uudesta reitistä.

Rakennuskustannukset on tarkoitus kerätä lähivuoskymmeninä takaisin tunnelin käyttäjiltä. Käyttömaksun tasosta Femern-yhtiö ei vielä haua hiiskua mitään.

Uppotunneli jättiläispalikoista

Tunneli rakennetaan yli 200 metriä pitkistä, 70 000 tonnia painavista elementeistä. Ne rakennetaan tulevan tunnelin suulla Rødbyhavnissa, hinataan merelle ja upotetaan yksi kerrallaan paikoilleen, jonon jatkoksi.

Kun tunneli on valmis, sen sisällä kulkee kaksi yksisuuntaista moottoritietä autoille ja kaksi junaraidetta.

Alun perin Tanska suunnitteli sillan rakentamista Fehmarninsalmen yli. Lopulta tunnelivaihtoehto osoittautui halvemmaksi ja voitti.

- Tunneli on ympäristöystävällinen ja turvallinen ratkaisu. Emme häiritse laivaliikennettä emmekä vahingoita luontoa, Femernin toimitusjohtaja Claus Baunkjær kehuu.

Riidaton suurhanke ei ole. Rahoitusmallin epäilijöitä löytyy, ja merenpohjan myllääminen aiheuttaa ympäristöhuolia. Tanskan ja Saksan väliä liikennöivä lauttayhtiö valittaa Tanskan vääristävän kilpailua, kun se rahoittaa tunnelin rakentamisen.

Fehmarninsalmen tunnelin varsinainen rakentaminen alkaa ensi kesänä, valmista pitäisi olla vuonna 2021.