Puheet perinteisestä kesäalesta voidaan unohtaa

Aika on ajanut odotetun juhannuksen jälkeisen alennusmyynnin ohi. Sama koskee myös tammialeja. Kajaanilaisen yrittäjän mukaan asiakkaalle pitää olla läpi vuoden käynnissä jonkin asteinen ale.

ilmiöt
Alennusmyynti vaatekaupassa.
Tutkimusten mukaan kuluttajat pitävät selkeitä hintamerkintöjä tärkeinä. Kuluttajien mielestä selkeät merkinnät helpottavat hintojen vertailua, myös alennusmyynneissä.Petri Ukura / Yle

Kajaanissa ja Sotkamossa vaatekauppa Benettonia pyörittävä Riitta Uotinen katsoo samaan aikaan liikkeensä vaatehyllyjä ja kauppansa näyteikkunasta näkyvää taivasta.

– Vaatteiden sesonki ja sää eivät kulje käsi kädessä. Toppatakit myydään loppukesästä, elokuussa ja heletopit tammikuussa.

Pieni lämmin jakso keväällä vauhditti Riitta Uotisen mukaan kesävaatteiden myyntiä.

Perinteisillä aleilla ei ole sellaista merkitystä kuin esimerkiksi kymmenen vuotta sitten.

Riitta Outinen

– Silloin säikähdettiin, että riittävätkö kesävaatteet.

Vaikka säälläkin on merkitystä, muutaman asteen lämpötila ja kylmä tuuli eivät kuitenkaan saa asiakasta ostamaan paksua palttoota keskikesällä.

– Tällä viikolla olen tehnyt jo tilaukset koskien ensi kesää, ja voi kun kaikki muutokset voisi katsoa kristallipallosta. Pitää vain luottaa entisiin kesiin ja ajatukseen, että sesongit ovat jatkossakin sujuvasti sekaisin, naurahtaa Riitta Uotinen.

Kaupan käynnissä on alejen suhteen tapahtunut kauppias Riitta Uotisen mukaan selkeä muutos.

– Ei ole olemassa enää perinteisiä kesä- tai tammialeja. Asiakkeelle pitää olla tarjolla läpi vuoden jos jonkinlaista alea, kanta-asiakasetua ja sisäänheittotuotetta. Perinteisillä aleilla ei ole sellaista merkitystä kuin esimerkiksi kymmenen vuotta sitten.