Uusinta miesten kesämuotia: Kukkakuvioita, pastellisävyjä ja lenkkareita

Miesten muodin tärkeimmässä tapahtumassa, Firenzen Pitti Uomo -messuilla, esiteltiin kesämuodin uusimpia tuulia. Miesten pukeutuminen on yhä rohkeampaa ja miehet käyttävät enemmän rahaa vaatteisiin ja oheistuotteisiin kuin koskaan aikaisemmin.

Ulkomaat
Miesten muotia Firenzen messuilla.
Klassinen pukeutuminen pitää pintansa.Petri Burtsov / Yle

Renessanssikaupunki Firenze ei tule ensimmäisenä mieleen, kun miettii muotimaailman kiintopisteitä. Kaupunki ja Toscanan maakunta, jossa se sijaitsee, tuottavat kuitenkin suuren osan Italiassa valmistetuista vaatteista ja pukineista. Merkittävät muotitalot kuten Gucci, Salvatore Ferragamo, Emilio Pucci, Roberto Cavalli ja Ermanno Scervino ovat kaikki kotoisin Firenzestä.

Milanon ohella se on italialaisen muodin mekka ja miesten muodin saralla Firenze on jopa Milanoa merkittävämpi tapahtumapaikka.

Muodikas kesämies pukeutuu kukkiin

Miesten muodin suurin trendi on viime vuosina ollut paluu klassiseen pukeutumiseen. Hyvin istuvat ja kaksiriviset puvut ovat vieläkin muodissa, mutta kesämuoti on palaamassa trooppisiin kuoseihin.

– Miesten muodissa ollaan palaamassa 60- ja 70-luvun teemoihin – kukkiin, luontoaiheisiin ja mietoihin pastellisävyihin. Miehet koristelevat itseään yhä enemmän, sanoo Pitti Uomo –messuilla jo vuosikymmeniä vieraillut napolilaisen Primo Emporio vaateliikkeen räätäli Gennaro Provitera.

Proviteran mukaan tähän vaatetyyliin yhdistyvät helposti messuilla paljon esillä olleet rennot kengät, usein jopa lenkkarit.

Miesten muotia Firenzen messuilla.
Norjalaiset muotitietoiset Andreas, Kevin ja Magnus.Petri Burtsov / Yle

Norjasta Firenzeen tullut muotitietoinen Kevin on myös pannut merkille lenkkareiden suosion messuilla. Hän on tullut paikan päälle Oslosta kahden ystävänsä Andreaksen ja Markuksen kanssa. Kaikki kolme poikaa ovat pukeutuneita kesäisiin pastellisävyihin. Heidän unelmansa on viedä Pitti Uomo –tyyliä myös pohjoiseen.

– Toivon, että norjalaisten vaateliikkeiden sisäänostajat uskaltaisivat hankkia myyntiin myös oikeasti kalliita merkkivaatteita. Nyt norjalaisille luksus tarkoittaa Hugo Bossia, Andreas sanoo.

– Norjalaiset pukeutuvat aivan liian pelokkaasti, eivätkä uskalla erottautua joukosta, turkoosiin leveäliepeiseen pukuun ja valkoiseen lierihattuun pukeutunut Kevin päivittelee.

Pitti Uomo demokratisoi muotimaailmaa

Siinä missä Milanon ja Pariisin muotiviikot täyttyvät glamourista ja VIP-juhlista, voi Firenzessä kuka tahansa päästä valokeilaan, kunhan hän vain on pukeutunut kekseliäästi ja huomiota herättävästi. Tämä näkyy erityisesti messualueen pääpaviljongin edessä, jossa kymmenet tyylikkäästi pukeutuneet nuoret miehet kilpailevat valokuvaajien huomiosta.

– Pittillä ei ole mitään tekemistä Pariisin, Milanon tai Lontoon kanssa. Täällä ei ole catwalkeja, täällä myyjät ja ostajat keskittyvät päättämään, mitä kaupan hyllyille päätyy, sanoo hollantilainen vaatekauppias Lupo.

Hänen ystävänsä Vincent on ensimmäistä kertaa Pittissä ja sulattelee näkemäänsä:

– Tavallaan kaikki näyttävät enemmän tai vähemmän samalta – friikeiltä!, Vincent huokaa.

Tosiaan, paljon esillä ollut puvuntakin, shortsien ja lenkkarien yhdistelmä pitkäpartaisella ja tatuointeja täynnä olevalla miehellä on sanalla sanoen erikoinen.

Miesten muotia Firenzen messuilla.
Erilaiset trooppiset kuosit ovat nyt muotia.Petri Burtsov / Yle

Miesten muoti kasvaa jatkuvasti asenteiden vapautuessa

Mutta Pittin aukiolla keikailevien riikinkukkojen look on viimeisen päälle suunniteltu ja huoliteltu.

– Koskaan aiemmin miehet eivät ole käyttäneet yhtä paljon aikaa ja rahaa hyvältä näyttämiseen, sanoo messujen toimitusjohtaja Raffaello Napoleone Ylelle.

Hänen mukaansa pelkästään italialaisen muotiteollisuuden vuotuinen vienti on 8,5 miljardin euron suuruinen, ja muodostaa lähes kolmanneksen maan kokonaisviennistä. Pitti Uomo –messuilla on Napoleonen mukaan tällä kertaa ennätysmäärä näytteilleasettajia, yhteensä 1090 valmistajaa.

– Elämme mielenkiintoisessa murrosvaiheessa. Kysynnän painopiste siirtyy yhä enemmän Aasiaan, mutta myös Italian kotimarkkinoilla on merkkejä pitkän kriisin jälkeisestä toipumisesta, Napoleone sanoo toiveikkaana.

Miesten muotikenkiä Firenzen messuilla.
Lenkkarit ovat tulossa takaisin muotiin. Myös puvun kanssa.Petri Burtsov / Yle

Saksalaisen Benvenuto-vaatemerkin Markus Kamsteeg on innoissaan.

– Rakastan Pittin tunnelmaa ja tätä vapautta. Täällä ihmiset jakavat toisilleen kohteliaisuuksia ja ovat aidosti kiinnostuneita pukeutumisesta, kun kotona Saksassa sisäänostajat alkavat heti ensimmäisenä puhua hinnoista, Kamsteeg kertoo.

Juuri tästä Pitti Uomossa on kyse. Täällä kirjoitetaan miesten vapautumisen elävää historiaa. Messualueelle tuodut italialaiset urheiluautot jäävät huomiotta miesten vertaillessa innoissaan ruutukuosejaan.

Petri Burtsov, Yle Uutiset, Firenze