Julkkiksia urkkineen skandaalilehden ex-päätoimittajalle tuomio Britanniassa

Toinen News of the Worldin entinen päätoimittaja todettiin syyttömäksi.

media
Andy Coulson.
News of the World -lehden entinen päätoimittaja Andy Coulson.Facundo Arrizabalaga / EPA

Brittioikeus on todennut skandaalilehti News of the Worldin entisen päätoimittajan Andy Coulsonin syyllistyneen puhelinurkintaan. Heinäkuussa 2011 lakkautettu lehti hankki uutisia muun muassa murtautumalla kuninkaallisten ja viihdejulkkisten puhelinvastaajiin.

Coulson toimi päätoimittajakautensa jälkeen pääministeri David Cameronin tiedotuspäällikkönä. Hän erosi tehtävästä urkintaskandaalin puhjettua. Oikeuden päätöksen jälkeen Cameron pahoitteli sitä, että palkkasi Coulsonin pääministerinkansliaan.

Toinen Rupert Murdochin omistaman News of the Worldin entinen päätoimittaja ja News Internationalin entinen johtaja Rebekah Brooks todettiin syyttömäksi.

Coulsonin tuomio julkistetaan myöhemmin. Häntä saattaa odottaa vankeustuomio.

Lähteet: Reuters, AP