1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. kulttuuri

Näkökulma: Musiikin kuuntelemisen sietämätön helppous

Perinteiset levykaupat sulkevat oviaan, kun musiikin kuluttaminen siirtyy yhä enemmän nettiin. Helpossa musiikin kuuntelemisessa häviäjä on itse musiikki, kirjoittaa Yle Uutisten kulttuuritoimittaja Ville Vedenpää.

kulttuuri
Ville Vedenpää

Tunnustan. Vaikka olen musiikin suurkuluttaja, en ollut käynyt Stupido-Shopissa moneen vuoteen. Tiistaina arvostettu helsinkiläinen musiikkikauppa laittoi lapun luukulle. Perinteinen kivijalkakauppa ei enää kannattanut levymyynnin laskun takia.

Itselläni musiikin kuluttaminen alkoi muuttua muutama vuosi sitten. Huomasin kuuntelevani ja hankkivani musiikkia yhä enemmän netistä. CD-levyt pölyttyivät hyllyssä, joten ne päätyivät pakattuina kaappiin. Vinyylit sentään pysyivät levysoittimen vieressä katu-uskottavuuden nimissä.

Vaikka Suomessa myydystä musiikista kaksi kolmasosaa ostetaan edelleen fyysisinä tallenteina, musiikin kulutus esimerkiksi netin suoratoistopalveluiden kuten Spotifyn kautta kasvaa koko ajan. Ja helppoahan se on älypuhelinaikana, kun musiikki kulkee mukana joka paikkaan.

Kuka tässä kehityksessä on voittaja? Ennen kaikkea kuluttaja. Esimerkiksi YouTubessa on tarjolla ennennäkemätön määrä musiikkia kuunneltavaksi. Helppoa ja halpaa. Ei maksa mitään.

Kuluttaja löytää itsensä ennemminkin hukkuneena nettimusiikin suohon, sillä tarjontaa on liikaa. Tässä kuvaan astuvat levy-yhtiöt, joiden markkinointiponnisteluista tulee yhä merkittävämpiä musiikin kuluttamisen ohjaamisessa. Ne päättävät, mitä massa kuuntelee.

Tämä johtaa siihen, että musiikkitarjonta kaventuu. Häviäjä on siis musiikki itsessään.

Alamäessä on myös muusikoiden työn arvostaminen, kun musiikista ei sen tekijöille olla valmiita maksamaan mitään. Ja nekin vähäiset tulot ohjautuvat yhä harvempien taskuihin kertakäyttömusiikkia suosivassa maailmassa. Suosituimmat pärjäävät, muut hukkuvat massaan.

Digitaalisen musiikin kasvavasta suosiosta kertovat myös nuorten muuttuneet kulutustottumukset. Teoston tutkimuksen mukaan nuoret kuuntelevat musiikkia niin innokkaasti älypuhelinten kautta, ettei heitä enää edes kiinnosta lähteä keikoille. Yhteisiä musiikkikokemuksia ei siis enää vaihdeta keikoilla tai levykaupoissa vaan netissä.

Jokainen sukupolvi kuluttaa musiikkinsa omalla tavallaan. Kappaleisiin liittyvät muistot kuitenkin säilyvät, kuunteli ne vaikka suoratoistona. Vai säilyvätkö? En edes muista, mitä levyä kertakäytin Spotifyssa viime viikolla. Olen siis helpon musiikin uhri.

Ville Vedenpää

kirjoittaja on Yle Uutisten kulttuuritoimittaja

Lue seuraavaksi