Suomessa harvinainen jättivene vesille valtavan remontin jälkeen: "Se oli täysi raato"

Blue Marlin on yksi suurimmista puisista huviveneistä Suomessa. Purjeveneen maston korkeus on liki 30 metriä. Kotkassa entisöity Blue Marlin oli ennen kilpavene, jolla on ollut useita tunnettuja omistajia.

Kotimaa
Blue Marlin -vene vesillä.
Blue Marlin laskettiin keskiviikkona veteen vuosia kestäneen entisöinnin jälkeen.Petri Lassheikki / Yle

Liki 80-vuotias Blue Marlin -purjevene laskettiin keskiviikkona vesille Kotkassa kuusi vuotta kestäneen entisöinnin jälkeen.

– Hankin veneen Sloveniasta vuonna 2006. Suunnittelu vei pari vuotta ja töihin ruvettiin 2008. Vene on nyt melko lailla valmis, se vaatii töitä enää pari viikkoa, toteaa veneen omistaja Henrik Andersin.

Blue Marlin on rakennettu vuonna 1937 Englannissa. Se on alkujaan kilpavene, jonka omistaja vaihtui tiuhaan alkuvaiheessa. Vene oli tuohon aikaan monen tunnetun kilpapurjehtijan omistuksessa.

Toisen maailmansodan jälkeen Blue Marlin lähti Italiaan, jossa vene pysyi saman perheen omistuksessa 50 vuotta. Perhe asui Venetsiassa, mutta piti venettä Sloveniassa.

Vene tuli Sloveniasta Kotkaan rekka-auton kyydillä. Se osoittautui todella huonokuntoiseksi. Käytännössä venettä piti kasassa vain maali.

– Vene oli täysi raato, kun se kuivui maalla. Siitä on nyt vaihdettu sellaiset osat, mitä on pitänyt vaihtaa. Lopputulos on se, että kaikki on vaihdettu, sanoo veneen kunnostaneen kotkalaisen Red Sky -yrityksen toimitusjohtaja Allan Savolainen.

Vene oli täysi raato. Siitä on nyt vaihdettu sellaiset osat, mitä on pitänyt vaihtaa. Lopputulos on se, että kaikki on vaihdettu.

Allan Savolainen

Veneeseen on nyt asennettu nykyaikaista merenkulkutekniikkaa, mukavuuksia, suihku, jääkaapit ja lämmitys. Samalla se on muuttunut kilpaveneestä huviveneeksi.

Blue Marlin on yksi Suomen suurimmista puisista huviveneistä. Se on 21,5 metriä pitkä ja 3,6 metriä leveä. Vene painaa 30 tonnia. Sen maston korkeus on vedenpinnasta mitattuna 27,5 metriä.

– Masto on suurimpia suomalaisia onttoja puumastoja. Siihen käytetyn alaskalaisen puulajin oksat ovat hyvin vahvoja. Puusta tehdään jopa lentokoneita, veneen omistaja Henrik Andersin kertoo.