Markkinaoikeus langetti Valiolle jättisakot maitosodassa – Valio: Kallis päätös kuluttajille

Valion ja Arlan taistelua suomalaiskotien ruokapöytien herruudesta on kutsuttu maitosodaksi. Kilpailu- ja kuluttajavirasto alkoi tutkia Valion maidon tukkuhinnoittelua vuonna 2010 Valion kilpailijan Arlan pyynnöstä. Torstaina markkinaoikeus langetti Valiolle 70 miljoonan euron seuraamusmaksun. Valion mukaan päätös kieltää yhtiöltä kannattavan perusmaitoliiketoiminnan harjoittamisen.

talous
Maitotölkkejä.
Yle

Markkinaoikeus on langettanut meijeriyhtiö Valiolle 70 miljoonan euron seuraamusmaksun koskien perusmaitojen hinnoittelua Suomessa vuosina 2010–2012.

Valion mukaan markkinoikeuden päätös koituu kalliiksi sekä suomalaisille maidon juojille että maidontuottajille. Valio aikoo valittaa ratkaisusta korkeimpaan hallinto-oikeuteen.

Valio kertoo, että torstainen päätös ei kuitenkaan merkitse sitä, että maidon hinta välittömästi nousisi, mutta "ehkä jollain aikavälillä".

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) alkoi tutkia Valion maidon tukkuhinnoittelua Valion kilpailijan Arlan pyynnöstä vuonna 2010. Vuoden 2012 joulukuussa KKV katsoi, että Valio on käyttänyt määräävää markkina-asemaansa väärin myymällä perusmaitoa alle tuotantokustannusten eli toisin sanoen tappiolla vuosina 2010–2012.

Valio oli laskenut maidon tukkuhintaa maaliskuussa 2010.

Saalistushinnoittelun avulla kilpailija pois pelistä

KKV esitti, että markkinaoikeus määräisi Valiolle 70 miljoonan euron sakot kilpailulain vastaisesta menettelystä. KKV totesi myös, että Valiolla on kaksi vaihtoehtoa: joko maidon tuottajille on maksettava nykyistä vähemmän tai eteenpäin myytävän maidon hintaa nostettava.

KKV:n mukaan Valion tavoitteena oli saada pyyhittyä kilpailija Arla pois Suomen maitomarkkinoilta, minkä jälkeen Valio olisi hilannut perusmaidon tukkuhintaa takaisin ylöspäin.

Valiolla on määräävä markkina-asema Suomessa. KKV:n mukaan sillä on noin 50 prosentin osuus maidon tukkumarkkinoista ja yli 80 prosentin osuus raaka-ainemarkkinoista. Tilannetta, jossa määräävässä markkina-asemassa oleva yrittää hintoja polkemalla kammeta kilpailijaa pois markkinoilta, kutsutaan saalistushinnoitteluksi.

Alkuvuonna 2013 Valio nosti perusmaitojen tukkuhintaa 30 prosenttia. Tukkuhinta on hinta, jonka vähittäiskauppa maksaa. KKV moitti Valion korotusta liian kovaksi: viraston mukaan 10 prosentin korotus olisi riittänyt.

Valion vanavedessä myös kilpailija Arla nosti tukkuhintaa 30 prosenttia.

Valio pettyi ratkaisuun, KKV kiittelee

Maitosodassa huomiota ovat saaneet myös Valion johdon värikkäillä sanakäänteillä höystetyt sähköpostit. KKV katsoi, että viestit tukevat sitä näkemystä, että Valio halusi Arlan pois Suomen maitomarkkinoilta. Valio ei halunnut, että Arla toimittaisi ruotsalaista maitoa Suomeen.

Valion toimitusjohtaja Pekka Laaksonen perusteli helmikuussa 2010 Valion hallitukselle ja johtoryhmälle lähettämässään sähköpostissa tarvetta tukkuhinnan laskemiselle kirjoittamalla muun muassa, ettei Valio voi antaa "ruotsalaisten häärätä vapaasti".

Valiolle markkinaoikeuden torstainen päätös oli pettymys.

– Olemme pettyneitä, että Valiolle kannattava vaihtoehto jalostaa maitoa ja kilpailla asiakkaista vuosina 2010–2012 nähdään saalistuksena. Tuomio on tehokkaan kilpailun vastainen. Se vääristää kilpailua sekä perusmaito- että tuottajamaitomarkkinoilla, Valion Laaksonen kommentoi tiedotteessa.

Valion mukaan markkinaoikeuden päätös merkitsee sitä, että tavallliset kuluttajat joutuvat maksamaan perusmaidosta enemmän.

KKV puolestaan oli päätökseen tyytyväinen.

– Tämä on vahva signaali määräävän aseman väärinkäyttöä ja muuta kilpailulain vastaista menettelyä vastaan. On kuluttajien etu, että markkinoiden kilpailullinen rakenne säilyy, sanoo viraston pääjohtaja Juhani Jokinen.