1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. raiteet

Jäämeren ratayhteydelle haetaan tukea uudesta kaivoksesta

Ruotsalainen malminetsintäyhtiö Scandinavian Resources valmistelee ehdotusta uudesta rautakaivoksesta. Lannavaara Iron Project -nimellä kulkeva suunnitelma on vielä hyvin alkuvaiheessa.

Yhtiö suunnittelee kuljettavansa rautamalmirikastetta Kiirunan Lannavaaraan rakennettavalta kaivokselta rautatietä pitkin Karesuvannon kautta Skibotniin, jonne yhtiö suunnittelee rakentavansa terminaalin sekä uuden sataman. Uuden rakennettavan rataosuuden pituus olisi noin 170 km.

Projekti on alkuvaiheessa ja siitä tullaan laatimaan vaikutustenarvioinnit .

Lannavaara-prokti vaikuttaisi Tunturii-Lapin alueella, Storfjordin kunnassa jaKiirunan kaupungissa.

– Aiomme saada valmiiksi omat vaikutusarviointimme seuraavien 12 kuukauden aikana ja esittelemme ne vuoden 2015 aikana, kertoo Damian Hicks, Scandinavian Resources AB:n toimitusjohtaja.

Neuvotteluja ministeriöiden kanssa

Enontekiön kunnanjohtaja Mikko Kärnä on iloinen suunnitelmista:

– Toteutuessaan Lannavaara olisi erittäin merkittävä koko Suomen kansantaloudelle. Selvitettävää on kuitenkin vielä paljon: pelkästään mahdollisessa ratalinjauksessa on huomioitava ympäristövaikutusten lisäksi vaikutukset porotaloudelle.

–  Suomi saisi myös vihdoin rautatieyhteyden Jäämerelle, mikäli valtio sitoutuisi rakentamaan yhdysosuuden Kolarista Karesuvantoon. Aiomme neuvotella asiasta lähiaikoina ministeriöiden kanssa ja pyrimme todennäköisesti käynnistämään ratahankkeen maakuntakaavoitusprosessin vielä tämän vuoden puolella, kertoo Kärnä.

Yhtiö selvittää myös mahdollisuutta käyttää veturien polttoaineena nesteytettyä maakaasua eli LNG:tä.