Pienkoneella on lennätetty kymmeniä ihmisiä laittomilla lennoilla Malmin lentokentältä - toiminta jatkunut lähes vuoden

Neuvostoliittolaisvalmisteisella koneella on lennetty säässä, jolloin ei saisi lentää. Lentäjän lentolupakirjoissa on puutteita, ja koneella on lennetty liian matalalla. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on pannut koneen lentokieltoon.

Kotimaa
Antonov-2 tyyppinen pienlentokone Malmin lentokentällä.
Antonov-2 tyyppinen pienlentokone Malmin lentokentällä lauantaina.Yle

Helsingistä Malmin lentokentältä on lennätetty ihmisiä Antonov-2 tyyppisellä pienlentokoneella, jolla ei ole ilmailulupaa Suomessa. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on valvovana viranomaisena vahvistanut, että viimeksi Malmi Fly-in -tapahtumassa toukokuussa LY-ABY rekisterikilvellä varustettu pienkone lennätti maksavia matkustajia.

Ilmailujohtaja Pekka Henttu Trafista kertoo, että pienkone on Liettuan rekisterissä, ja sillä on lupa lentää Liettuassa. Suomessa lennettyihin lentoihin liittyy paljon lupa- ja turvallisuuspuutteita.

– Tähän liittyy paljon vakavia asioita. Koneella on lennetty laittomasti ja lentäjien lupakirjojen kanssa on ongelmia. Toiminta on ilmeisesti naamioitu kerho- tai yhdistystoiminnaksi ja ihmiset pääsevät lennoille liittymällä AN-2 Lennuklubi Helsinki -yhdistykseen. Käytännössä tämä vaikuttaa naamioidulta liiketoiminnalta, arvioi Henttu.

– On selkeitä viitteitä, että on ilmeisesti harjoitettu kaupallista lentotoimintaa ja kuljetettu luvattomasti ihmisiä, kertoo ilmailujohtaja Henttu.

Vahvistamattomien tietojen mukaan lippuja olisi myyty lennoille myös suoraan ovelta.

Tarkkaa tietoa siitä, kuinka paljon ihmisiä on kuljetettu Antonov-koneella ei ole. Yhdistyksen taustalla vaikuttavat ovat suomalaisia, mutta koneen omistajaksi on merkitty liettualainen henkilö, jota Liettuan viranomaiset eivät olleet perjantaihin mennessä tavoittaneet. Yhdistyksen nettisivuilta ei löydy toiminnasta vastuullisten nimiä tai mitään muitakaan yhteystietoja. Lupa lentotoimintaan Suomessa on päättynyt syksyllä 2013, kertoo Henttu.

Trafin selvityksissä on käynyt ilmi, että lentoja on tehty ainakin 14, todennäköisesti huomattavasti enemmän. Lennonjohtojärjestelmän ulkopuolella tehtyjä lentoja ei ole tarkaan pystytty laskemaan. Arviolta ihmisiä on ollut lennoilla 50-150.

Antonov AN-2 lentokone on kaksitasoinen kone, johon mahtuu kaksi lentäjää ja kymmenen matkustajaa. Pienkonetta on käytetty Neuvostoliitossa esimerkiksi peltojen ruiskutusten yhteydessä. Entisessä Neuvostoliitossa konetyyppiä valmistettiin tuhansittain.

Kone on tiettävästi lentänyt Suomessa yhdellä lentäjällä, mutta Liettuan viranomaisten mukaan toiseksi miehistön jäseneksi edellytetään lentäjää tai mekaanikkoa. Suomalaisella lentäjällä on ilmeisesti australialainen lupakirja.

Kone lentokieltoon perjantaina

Trafin lentokieltolappu pienkoneen kyljessä.
Lentokieltolappu Antonov 2 -koneessa Malmin lentokentällä.Yle

Valvova viranomainen Trafi tutkii useita useita koneen käyttöön liittyviä rikkeitä. Ilmailujohtaja Henttu varoittaa, että tämän tyyppinen piittaamattomuus ja toiminta on äärettömän vaarallsita.

Kone on asetettu eilen perjantaina lentokieltoon.

Trafi on ohjeistanut Malmin lennonjohtoa, ettei konetta saa päästää ilmaan Malmin lentokentältä. Malmin lentoaseman päällikkö Ari Sireeni kertoo, että heillä on kyllä keinot puuttua, jos kone yrittää jälleen laittomasti ilmaan. Turvallisuussyistä hän ei voi paljastaa, miten pienkone saadaan pysäytettyä.

Viranomaiset ovat tienneet tapauksesta muutamia viikkoja. Toimenpiteitä on tehty ja tarkastuksia, mutta toimintaa ei ole saatu pysäytettyä aiemmin, koska Trafin toimivalta on kapea toiminnan monikansallisesta taustasta johtuen. LY-ABY oli talven seisokissa, mutta ainakin toukokuussa ja kesäkuussa sillä on lennetty laittomasti.

Pienkone on lentänyt kentältä myös silloin kun lennonjohto ei ole ollut töissä. Tällaisessa tilanteessa Malmin kenttä on niin sanottu korpikenttä, jolloin ei siis ole sen koommin lennonjohtoa kuin pelastuspalveluakaan käytössä. Tällaisessa tapauksessa lentäjä ja matkustajat ovat täysin yleisen pelastuspalvelun varassa.

Malmin lentoaseman päällikkö Ari Sireeni korostaa, että tällainen toiminta on hyvin harvinaista Finavian lentokentillä.

Myös ilmailujohtaja Pekka Henttu korostaa, että pienkoneilla lentäminen Suomessa on turvallista ja kyseessä on erittäin harvinainen yksittäistapaus suomalaisessa ilmailussa. Tiedossa ei ole, että laittomat ja vaaralliset lennot olisivat aiheuttaneet vaaratilanteita muulle lentoliikenteelle.