Tampereen Hämeenkadun itäpää suljettiin yksityisliikenteeltä – lisää ruuhkia Satakunnankadulle ja Vuolteenkadulle

Tampereen Hämeenkadun itäpää on maanantaina suljettu yksityisautoilta. Joukkoliikennekaduksi muutettua katuosuutta saavat kulkea vain linja-autot ja taksit sekä huoltoliikenne.

Kotimaa
Joukkoliikennekaduksi muutetulla Hämeenkadulla myös muutama yksityisauto
Tiina Kokko / Yle

Tampereen Rautatienkadun ja Hatanpään valtatien välinen osa Hämeenkatua on sulkeutunut yksityisautoilulta. Maanantaina aamulla yksityisautoilun kieltävistä liikennemerkeistä huolimatta henkilöautoja eksyy joukkoliikennekadulle.

– Uudet liikennemerkit ovat olleet paikallaan vasta vähän aikaa. Merkkejä on runsaasti ja ne ovat selkeät, mutta kaikki eivät ole vielä mieltäneet niitä. Varmaan tässä menee jonkin verran aikaa ennen kuin nämä merkit mielletään ja kaikki alkavat niitä noudattaa, sanoo ylikonstaapeli Risto Mäenpää Sisä-Suomen poliisilaitokselta.

Hämeenkadun itäpään sulkeminen on iso muutos, uskoo Mäenpää. Jos tamperelaisilla on totuttelemista asiaan, uusia liikennekuvioita joutuvat opettelemaan myös turistit. Mäenpää arvelee, että muutoksen takia moni joutuu ajamaan pieniä ylimääräisiä lenkkejä ja kiertämään kortteleita.

Liikennepoliisiakin vielä tarvitaan

Vaikka osa Hämeenkatua on muutettu joukkoliikennekaduksi, se ei tarkoita etteikö keskustassa pystyisi autolla edelleen liikkumaan.

En usko, että tämäkään uudistus menee lävitse pelkällä tiedottamisella, vaan kyllä tässä liikennepoliisiakin tarvitaan.

Risto Mäenpää

– Kyllä reittejä on. Pohjoisen puolella täytyy turvautua Satakunnankatuun ja ajaa Satakunnansillan kautta. Tosin ruuhka-aikoina tilan löytymisessä voi olla ongelmaa, koska tunnelityömaa myös kuormittaa Satakunnankatua, Mäenpää sanoo.

– Etelän puolella vähän pelkään, että Vuolteenkatu, Sorin silta ja linja-autoaseman tienoo ruuhkautuvat enemmän, kun liikenne suuntautuu sinne väkisinkin.

Ylikonstaapeli Risto Mäenpää arvio, että Tampereen keskustan liikennemuutokset tulevat työllistämään myös poliisia.

– En usko, että tämäkään uudistus menee lävitse pelkällä tiedottamisella, vaan kyllä tässä liikennepoliisiakin tarvitaan.

Ruuhkaongelmien Mäenpää laskee lisääntyvän kesän loppupuolella, kun lomat ovat ohi ja ihmiset palaavat töihin ja opinahjoihin.