Jäitä hattuun Venäjän rajalla – Afrikkaan pääsy voi kestää yli kuukauden

Suomi on aktiivisesti mukana kehittämässä eteläisen ja itäisen Afrikan tullitoimintoja. Merikontin matka Suomesta syvälle Afrikkaan kestää jopa kaksi kuukautta.

Kotimaa
rekkaparkki Ugandassa
Rekkaparkki Ugandassa.Vaalimaan tulli

Vaalimaan tullin päällikkö Mika Poutiainen kiertää pitkin Afrikkaa kertomassa paikallisille tulliesimiehille sujuvasta rajavalvonnasta. Kyseessä on maailman tullijärjestön WCO:n hanke, joka pureutuu eteläisen ja itäisen Afrikan tullitoimintojen kehittämiseen.

– Merikontin maahantuonti voi kestää Afrikassa 30–60 päivää. Se on kallista. Jos siitä saisi puolet pois, rahaa voisi sijoittaa muuhun toimintaan kuten tuoda lisää tavaraa. Sitä kautta tulisi työpaikkoja ja kulutusta. Vauraus alkaisi levitä, Poutiainen sanoo.

Mies kävi viimeksi Tansaniassa ja Botswanassa. Sitä ennen tutuiksi ovat tulleet mm. Sambia, Uganda, Kenia ja Malawi. Matkojen aikana on käynyt selväksi, että tullitoimintojen organisoinnissa ja rajayhteistyössä on rutkasti kehittämistä.

– Olen käynyt kertomassa, että meillä Suomessa on maksimissaan kaksi rajaviranomaista. Joissakin Afrikan maissa niitä voi olla jopa 26. Se on ihan älytön ero, Poutiainen kertoo.

Kontti puretaan viisi kertaa

Vaikeimmassa asemassa ovat maat, joilla ei ole omaa merirajaa. Esimerkiksi kaikki Ugandaan kulkeva tavara tulee ensin Keniaan Mombasan satamaan.

Kontti puretaan viisi kertaa. Jos siellä on kyniä, niin kynät lasketaan yksitellen. Pitäisi saada sellainen ratkaisu, että yksi kontin purku riittäisi.

Mika Poutiainen

Merimatka Suomen ja Mombasan välillä vie kolme viikkoa, mutta Keniasta Ugandaan reissaaminen takkuaa. Alle tuhannen kilometrin matkan taittaminen voi kestää viisi viikkoa lukuisten viranomaistarkastusten vuoksi.

– Kontti puretaan viisi kertaa. Jos siellä on kyniä, niin kynät lasketaan yksitellen. Pitäisi saada sellainen ratkaisu, että yksi kontin purku riittäisi.

Kaikkien viranomaisten ei tarvitse olla rajalla

Suomessa tulli tekee 11 ministeriön alaisuuteen kuuluvia työtehtäviä. Vaalimaalla asiakas tapaa tavaraliikennekeskuksen valmistumisen jälkeen vain yhden viranomaisen.

– Ei puhuta päivistä, vaan maksimissaan tunneista. Afrikkalainen versio yhden pysähdyksen raja-asemasta on yksi rakennus, jonka alla on 15-20 viranomaista.

Poutiaisen mukaan tullin toiminta on Afrikan maissa hitaudesta huolimatta hyvin ammattitaitoista. Yksinkertaisempaan malliin siirtyminen vie kuitenkin aikaa.

– Suomessa on tehty rajayhteistyötä poliisin ja tullin välillä vuodesta 1927. Se ei sormia näpäyttämällä muutu afrikkalaiseksi käytännöksi.

WCO:n hanketta rahoittaa Suomessa ulkoministeriö.