Fysioterapeutti: korkokenkien käyttö voi altistaa vaivasenluulle

Jokaisella meistä on erilainen jalka. Sama perussääntö koskee kuitenkin jokaista: kengän täytyy tukea jalkaa tarpeeksi ja olla oikean kokoinen. Korkokenkien lyhytaikainen käyttäminen voi olla hyväksikin, mutta päivittäinen sipsuttelu koroissa saattaa olla haitaksi.

terveys
Kenkä voi olla kaunis kuin koru.
Kenkä voi olla kaunis kuin koru.YLE Keski-Suomi / Sanna Pirkkalainen

Jalka tarvitsee riittävästi tukea. Kengässä täytyy siis olla hyvä pohja ja sen täytyy olla jalalle sopivan kokoinen. Perusasioita, jotka jokainen tiedostaa. Silti jaloissa ilmenevät virheasennot ovat melko yleisiä, sanoo fysioterapeutti Mika Kangaskolkka Kouvolan manuaalisesta terapiasta.

– On erilaisia näkemyksiä siitä, pitääkö kengän enemmän tukea vai joustaa. Itse olen sitä mieltä, että jalkaterässä täytyy tapahtua pieni joustoliike, ettei jalkaterä pääse taipumaan liikaa sisäänpäin, Kangaskolkka sanoo.

Vääränlainen kenkä voi Kangaskolkan mukaan aiheuttaa kipua jänteissä, mutta myös ylikuormittaa polvea ja lonkkia. Myös kantapääkivut ja kantaluupiikit ovat yleisiä vaivoja.

Kangaskolkka epäilee yhdeksi syyksi jalkavaivoihin myös kävelymaastojen muuttumista vuosikymmenten saatossa yhä enemmän tasaisiksi asfalteiksi.

– Se on ehkä saanut säärenpohjiemme lihakset vähän laiskistumaan, kun astumisessa ei ole enää niin paljon haastetta.

Perimäkin ratkaisee

Toisaalta myös perimällä on merkitystä jalkavaivoissa. Esimerkiksi vaivasenluu on usein perinnöllinen vaiva, toteaa Kangaskolkka. Sen saattaa kuitenkin saada kiusakseen myös omilla valinnoillaan.

Moni nainen käyttää korkokenkiä päivittäin. Se ei tee hyvää jalkaterälle.

– Jalan asento korkokengässä toki riippuu korosta, ja silloin tällöin käytettynä korosta voi olla hyötyäkin, kun eri lihakset aktivoituvat tasapohjaisempaan kenkään verrattuna. Päivittäinen tai useiden tuntien yhtäjaksoinen korkokenkien käyttö voi kuitenkin altistaa esimerkiksi vaivasenluulle, Kangaskolkka sanoo.

Kangaskolkan mukaan kaikilla on kuitenkin erilainen jalka ja kenkien vaikutukset jalan kuntoon ovat yksilöllisiä.

– Paljasjaloinkin on hyvä välillä tepastella, Kangaskolkka toteaa.