Sota-aluksesta kuoriutui kelpo risteilijä

M/S Brahe on olemassaolonsa aikana kantanut montaa nimeä. Sitä on kutsuttu nimillä Kilchernan ja Sunnhordland, nykyisin se seilaa Suomen sisävesillä nimellä Brahe. Alus lipui pitkin Pielisjokea Joensuun matkustajasatamaan, edellisestä visiitistä ehti kulua viisi vuotta.

Kuva: Milla Holm / Yle

Suomen sisävesien suurin alus M/S Brahe vietti yönsä Joensuun matkustajasatamassa pienten vastoinkäymisten jälkeen. Hiljattain käyttöön otettu Ylisoutajan silta jumiutui aluksen saapuessa Joensuuhun. Laivan tuloa seuraamassa olleet ihmiset kertovat, että kevyen liikenteen sillan kääntömekanismi ei toiminut ja laiva joutui odottamaan sillan kupeessa lähes tunnin.

Laivaa kipparoinut Juha Tulimaa kertoi pitäneensä matkustajat ajantasalla lukuisilla kuulutuksilla. Laivalla oli noin nelisenkymmentä matkustajaa. Kaikkiaan M/S Brahelle mahtuu 200 matkustajaa, hyttikapasiteettia on noin 80 matkustajalle.

Tänään alus suuntaa takaisin kohti etelää, paluumatka Joensuusta Lappeenrantaan kulkee Savonlinnan kautta.

Sota-aluksesta viihdekäyttöön

Laiva päätyi Suomeen monien vaiheiden jälkeen 1970-luvulla. Ennen Suomeen tuloa M/S Brahe seilasi Yhdysvaltojen lipun alla. Se rakennettiin toisen maailmansodan aikana saattaja-alukseksi. Sotavuosien jälkeen laiva myytiin Norjaan, kertoo Juha Tulimaa.

Alus on toiminut Gibraltarin alueella sukellusvenekorvettina.

Juha Tulimaa

- Englannin laivasto tilasi Amerikasta 150 tämän kokoluokan korvettia (sotalaivatyyppi). Tämä alus on toiminut Gibraltarin alueella sukellusvenekorvettina eli turvannut saattueiden matkaa. Sodan jälkeen norjalaiset ostivat laivan ylijäämävarastosta ja muuttivat sen vuonolaivaksi. Vuonna 1975 laiva aloitti liikennöinnin Suomen vesillä.

Nykyisin M/S Brahen omistaa Saimaan Matkaverkko, joka kokeilee Joensuun risteilyä ensimmäistä kertaa.