Kilpailu joukkoliikenteessä kovenee – liput halpenevat

Joukkoliikenteen avautuminen kilpailulle otti heinäkuun 1. päivänä harppauksen eteenpäin. Esimerkiksi linja-autojen kaukoliikenteessä monella linjalla sopimus yksinoikeudesta loppui kesäkuun lopussa. Kilpailun lisääntyminen näkynee matkustajille aiempaa halvempina kyyteinä.

Kotimaa
Onnibussin linja-autoja, Onnibussin linja-autoja. Suomen linja-autoliikenteessä on käynnissä merkittävin muutos vuosikymmeniin.
Markku Ulander / Lehtikuva

Onnibus.com-halpabussifirma lähti tiistaina, heinäkuun 1. päivänä näyttävästi kilpailemaan joukkoliikenteen matkustajista. Yhtiön uudet kaksikerroksiset bussit liikkuvat nyt monilla uusilla kaukoliikenteen bussireiteillä, ja matka maksaa halvimmillaan euron.

Jo vuosia suunniteltu joukkoliikenteen uudistus alkoi näkyä kuluttajille tiistaina. Linja-autoliikenteessä saa nyt kilpailla vapaasti, jos täyttää vaadittavat lupaehdot. Viranomaiset puuttuvat tilanteeseen siinä tapauksessa, että esimerkiksi maaseudulla liikennöintiä on liian vähän.

Suomen linja-autoliikenteessä on käynnissä merkittävin muutos vuosikymmeniin. Taustalla on EU:n asetus, joka ei salli nykyistä linjaliikennelupamallia. EU:ssa katsotaan, ettei valtion tule puuttua markkinoiden toimintaan, ellei se ole tarpeen joukkoliikenteen määrän tai laadun varmistamiseksi.

Se tarkoittaa, että jos yritykset eivät pysty tuottamaan vaadittua määrää bussikuljetuksia, viranomaiset voivat ostaa liikennepalveluja ja määritellä sopimusliikenteen matkalippujen hinnat.

Kahdeksalla eurolla Kuopiosta Helsinkiin

Onnibus.com on yksi yritys, joka pyrkii nyt laajentumaan erityisesti linja-autojen kaukoliikenteessä. Onnibus.comin toimitusjohtaja Pekka Möttö sanoo, että yrityksen periaatteena on myydä mieluummin 50 lippua kympillä kuin kymmenen lippua viidelläkympillä. Yrityksen laskelmien mukaan se kannattaa.

Halvimmillaan matka maksaa yhden euron ja esimerkiksi Kuopiosta Helsinkiin kahdeksan euroa.

– Riittävästi kun saadaan ihmisiä autoon, niin vähempikin riittää per nenä. Kaikista kalleimpia paikkoja ovat ne, jotka jäävät myymättä, Möttö sanoo.

Mötön luotsaama ja skottimiljonäärin tukema Onnibus yrittää ottaa kaiken irti lakimuutoksesta, jonka juuret ovat EU:ssa. Liikennöinti perustuu nyt pääasiassa kilpailuun, ei sopimuksiin.

Halvat bussilinjat kilpailija VR:lle

Ainakin tiistaina moni vaihtoi junakyydin Onnibussin halpaan bussimatkaan. Kuopiosta lähti kerralla kaksi täpötäyttä linja-autoa Helsinkiin.

– Katsottiin junahintoja niin, että apua, hirveen hintasta. Oli tosi hyvä, että löytyi tämä vaihtoehto, viittaa kuopiolainen Kaisa Railanmaa bussikyytiin.

Myös Kari Miettinen matkasi bussilla junan sijasta.

– Tämä on jo niin halpa, että vaikka vähän kauemmin kuluu aikaa, niin sillä pääsee tuntihinnoille.

Suomen suurimman bussiyhtiön, Pohjolan liikenteenkin omistaja VR ei halunnut kommentoida kilpailun kovenemista. Yhtiöstä kerrottiin, että he keskittyvät omaan toimintaansa ja toivottavat uudet toimijat tervetulleiksi.

Suomen suurimman bussiyhtiön, Pohjolan liikenteen omistaja VR ei halunnut kommentoida kilpailun kovenemista.

Linja-autoliitto: Hinnoittelu tasaantuu ajan myötä

Linja-autoliiton uusi toimitusjohtaja on aivan eri linjoilla joukkoliikenneuudistuksesta kuin edeltäjänsä. Mika Mäkilä uskoo, että kaikki kääntyy kuluttajien parhaaksi, sillä hinnoittelu uudistuu.

– Nyt täytyy katsoa tulevaisuuteen. Kun oma tuote ja hinta on kunnossa, kilpailua ei tarvitse pelätä. Jatkossa hinnoittelu eriytyy reittikohtaisesti, ajankohdan mukaan ja hintaan vaikuttaa myös kysyntä, Mäkilä sanoo.

Kun oma tuote ja hinta on kunnossa, kilpailua ei tarvitse pelätä. 

Mika Mäkilä

Joukkoliikenteen uudistus on herättänyt huolen siitä, että huonontuuko maaseudun harvaanasuttujen alueiden bussiliikenne entisestään.

– Julkisen tuen kielto on tiistaina tullut voimaan ja se on ikävä asia, mutta haetaan ratkaisua hallinnon kanssa, liikenne- ja viestintäministeriön kanssa siihen, että tämä malli voitaisiin yhdistää yrittäjävetoiseen ja julkisesti järjestetyn liikenteen osalta, mukaan lukien kaikki maaseudulla toimivat kuljetusyrittäjät, sanoo Mäkilä.

Hänen mukaansa bussikyytien hinnoittelu tasaantuu ajan myötä.

– Hinnoittelu kuuluu tietysti markkinan avautumisen yhteen vaiheeseen ja hinnoittelu tulee tasaantumaan. Markkinat näyttävät, millaiseksi kokonaishintataso tulee muodostumaan, Mäkilä miettii.

Joukkoliikenteen uudistus jatkuu vielä vuosia, kunnes siirtymäaika menee umpeen.