Pride-viikko poiki helsinkiläissuunnittelijalle kutsun Berliinin muotiviikoille

Suunnittelija Antti Asplund esitteli Pride-viikolla pitkään kypsytellyn Heterophobia-kokoelmansa. Kokoelmasta muodostui myyntimenestys ja netti-ilmiö. Kokoelma myytiin loppuun hetkessä. Nyt suunnittelijaa tiimeineen viedään Berliinin muotiviikoille erittäin kireällä aikataululla.

Kotimaa
Heterphobia vaatekokoelma.
Andre Pozusis

Hyvä idea, 70 sentin budjetti ja vaatekokoelma voivat parhaassa tapauksessa viedä maailmalle saakka. Helsinkiläinen suunnittelija Antti Asplund oli pyöritellyt ideaa kokoelmasta, johon liittyi sana Heterophobia. Vaatemallisto suunniteltiin kannanottona tasavertaisuudelle sukupuolesta ja seksuaalisuudesta riippumatta.

– Mulla on ollut haaveena tehdä Pride-mallistoon oma kokoelma. Olen seurannut huolestuneena sitä, mitä maailmalla ja meillä tapahtuu, omankin seksuaalisen suuntautumisen takia, kertoo suunnittelija Antti Asplund.

Keskiviikkona ennen juhannusta idea laitettiin toteutukseen. Äidiltä lainattiin rahaa, naapurilta tulostin. Kuvauksia varten piti ommella vaatteet. Juhannuksen jälkeen jotain tapahtui.

– Yhtäkkiä ihmiset alkoivat kysellä tuotteiden perään. Siinä vaiheessa piti miettiä, mistä ihmeestä saadaan rahat vaatteiden tuottamiseen. Sponsorit auttoivat ja Priden päätapahtumaan, puistojuhlaan saatiin tuotteita myyntiin. Tuotteet myytiin siellä hetkessä loppuun, kertoo Asplund yllättyneenä suosiosta.

Sosiaalisesta mediasta suuri apu

Samaan aikaan viidakkorumpu lauloi sosiaalisessa mediassa ja Heterophobia-kokoelma huomattiin myös Berliinissä saakka. Asplund haluttiin osaksi Berliinin muotiviikkoja.

Jokaisen kaikissa ryhmissä pitäisi oppia elämään niiden toisten erilaisuuksien kanssa.

Antti Asplund

– Siellä oli tullut peruutus ja he kysyivät, halutaanko catwalk-shown. Joten maanantaista asti on ollut aivan hurjaa hurlumheitä.

Aikataulu on kireä. Normaalisti 20 asun näytöstä saatetaan suunnitella puolisen vuotta, ellei jopa enemmän. Berliiniin catwalkille aiotaan viedä jopa puolisensataa vaatetta. Aikaa kaikkeen on hieman yli viikko. Apua onneksi löytyy läheltä hyvien verkostojen ansiosta.

– Mulla on oma tuotantotiimi, joka hoitaa vaatteiden tuotannon. Mukana on tietenkin näytöstiimi sekä malliston koristelu- ja ompelutiimi. Minä sitten häärin keskellä tätä kaaosta, Asplund naurahtaa.

Vaatteet vaikuttavat asenteisiin

Asplundin mielestä vaatteet ovat täydellinen tapa vaikuttaa ihmisten asenteisiin. Vaatteilla ihmiset kertovat, keitä ovat.

– Halutaan herättää kysymys siihen, mitä on erilaisuuden pelko ja mitä on suvaitsevuus. Jokaisen kaikissa ryhmissä pitäisi oppia elämään toisten erilaisuuksien kanssa. Kukaan ei ole toista parempi tai huonompi, Asplund sanoo.

Berliinin muotiviikoilla nähdään selkeästi erilaista. Sinne vietävä mallisto on paljastava, mutta samalla poliittinen.

– Kyselyitä on tullut jo muista maista todella paljon, joten kiinnostusta näyttää ainakin olevan. Tätä on odotettu jo seitsemän vuotta, Asplund lopettaa.