Kolea sää on vienyt jäätelönmyyjiltä asiakkaat

Jäätelöä on alkukesän aikana myyty viime kesää vähemmän, kerrotaan jäätelömarkkinoiden suurimmista yrityksistä. Viime vuosina jäätelöllä herkuttelua on vähentänyt myös se, että makeisvero on nostanut hintoja. Kaikesta huolimatta Suomea enemmän jäätelöä syödään asukasta kohti vain kahdessa maassa.

talous
Jäätelönmyyjä tekee jäätelötötteröä
Yle

Huonona päivänä saattaa olla yhdestä kolmeen asiakasta kymmenen tunnin aikana, jonka kioski on auki.

Satu Lempiäinen

Jäätelö kuuluu monien mielestä aurinkoisiin kesäpäiviin, ja se näkyy myös jäätelön myynnissä. Unileverin Out of Home -tuotteiden markkinointipäällikön Niklas Ekströmin mukaan jäätelöä on alkukesän aikana myyty vähemmän kuin viime kesänä.

Unileverin jäätelökioskeja Helsingin Seurasaaressa ja Hietalahden torilla yhdeksättä vuotta pyörittävä Satu Lempiäinen kertoo, että omillakin kioskeilla on loppukevään ja alkukesän aikana ollut hiljaista.

– Jos verrataan esimerkiksi viime vuoteen, niin tähän mennessä myynti on ollut kioskeillani kolmisenkymmentä prosenttia pienempää. Huonona päivänä, jos sataa ja tuulee oikein kovasti, saattaa olla yhdestä kolmeen asiakasta kymmenen tunnin aikana, jonka kioski on auki. Aurinkoisena hellepäivänä saattaa olla jopa 800 asiakasta, Satu Lempiäinen kertoo.

Vaikka tarkempia myyntilukuja ei haluta kertoa julkisuuteen, alkukesän jäätelönmyynti näyttää samansuuntaiselta myös Suomen Nestléllä, jäätelöbisneksen toisessa suuressa yrityksessä.

– Jos verrataan viime vuoden huippukeleihin, kun oli aurinkoa ja useita hellepäiviä ja tänä vuonna niitä on tuskin ollut ollenkaan, niin kyllä se näkyy jäätelön kulutuksessa, jäätelöliiketoiminnan johtaja Johanna Sevón-Kievari Suomen Nestléltä sanoo.

Porilaisyrittäjä: "Ulkomyynti on ollut pettymys"

Huono sää on vaikuttanut myös joidenkin pienten jäätelöyritysten myyntiin. Porilainen Jätskibaari Vohveli valmistaa jäätelöä omaan baariin sekä lähialueen kahviloille ja ravintoloille. Kokonaisuudessaan alkukesän myynti on sujunut mukavasti, mutta tänä kesänä aloitettu ulkomyynti ei ole lähtenyt käyntiin toiveiden mukaan, Jätskibaari Vohvelin omistaja Katja Männistö kertoo.

– Ulkopaikka on ollut tähän asti pettymys. Myyntiä on ollut paljon vähemmän kuin suunnittelimme. Toivotaan, että ilmat nyt paranisivat.

Makeisvero siirtyi hintoihin – jäätelönsyönti väheni

Suomalaisten jäätelönsyönti väheni muutama vuosi sitten reippaasti sen jälkeen, kun makeisvero korotti herkkujen hintoja. Jäätelökiloa kohden vero on 95 senttiä.

– Meidän arviomme on, että vuosina 2011–2012 jäätelön myynti Suomessa tippui noin 20 prosenttia kahden vuoden aikana, jäätelöliiketoiminnan johtaja Johanna Sevón-Kievari Suomen Nestléltä sanoo.

Viime vuosi aurikoisine kesäpäivineen oli puolestaan jäätelönmyyjille jo parempaa aikaa.

Suomalainen syö vuodessa yli 10 litraa jäätelöä

Kyllähän jäätelöä on tainnut jo muutama kilo mennä tässä kesän aikana.

Aleksi Piispa

Vaikka kylmän herkun syönti on vähentynyt, suomalaiset ovat yhä jäätelökansaa. Nestlén mukaan suomalainen syö tällä hetkellä jäätelöä keskimäärin runsaat 10 litraa vuodessa.

Nestlén mukaan suomalaiset syövät asukaslukuun nähden kolmanneksi eniten jäätelöä koko maailmassa. Suomen edelle menevät vain Yhdysvallat ja Australia.

Myös Helsingin Esplanadin puistossa jäätelöhetkestä nauttineet Aleksi Piispa ja Herkko Honkonen syövät jäätelöä tiuhaan tahtiin.

– Sitä tulee kyllä syötyä ympäri vuoden. Kesällä ehkä vähän enemmän, Herkko Honkonen sanoo.

– Kyllähän jäätelöä on tainnut jo muutama kilo mennä tässä kesän aikana, Aleksi Piispa toteaa.