Suomalaisille pitää opettaa tunnelissa ajoa

Tampereella louhitaan Suomen pisintä maantietunnelia. Vaikka valmistumiseen menee vielä useampi vuosi, Tampereella on pohdittu jo pitkään miten tunnelista saadaan mahdollisimman turvallinen. Tunneliajo vaatii totuttelua.

Kotimaa
Porakone, kuorma-auto ja kauhakuormaaja maan alla Rantatunnelin työmaalla.
Tunnelien turvallisuus on tärkeää niin Tampereella kuin Sveitsissä lähivuosina valmistuvassa maailman pisimmässä junatunnelissa. Kuuntele toimittaja Kirsi Matson-Mäkelän raportti Sveitsistä.

Turvallisuus on ykkösasia Tampereen Rantatunnelissa niin rakentamisen kuin aikanaan liikenteen osalta. Näin vakuuttaa Liikenneviraston projektipäällikkö Mauri Mäkiaho.

Tunnelityömaalla on sattunut kesäkuun loppuun mennessä neljä lievähköä työtapaturmaa.

– Onneksi ei ole mitään kovin vakavaa sattunut. Kyllä parhaamme yritämme ettei mitään sattuisi, Mäkiaho sanoo.

Tunnelityömaat voivat olla kohtalokkaitakin. Esimerkiksi Sveitsissä Gotthardin pohjatunnelin rakentajista ainakin kahdeksan on menehtynyt työtapaturmissa.

"Liikenne tunnelissa on poikkeuksellista"

Kaikkia autoilijoita Suomessa täytyy opettaa. Koko suunnittelu lähtee siitä, että liikenne tunnelissa on poikkeuksellista.

Mauri Mäkiaho

Kun tulee tarpeeksi ahdasta, liikenne tungetaan tunneliin. Tätä kehitystä on nähty maailmalla paljon. Etenkin norjalaiset ja sveitsiläiset ovat tottuneet sukeltamaan tunneliin niin autolla kuin junallakin jo maantieteellisista syistä. Maailman pisin maantietunneli, lähes 25 kilometriä pitkä putki löytyy Norjasta. Sveitsiin taas onrakenteillamaailman pisin junatunneli Gotthardin vuoren läpi.

Tunneleita on alettu rakentaa myös Suomeen.

– Suomessa liikennetunneleita ei ole kovin kauaa ollut. Ja muissakin maissa, joissa on ollut pidempään, on havaittu se, että tunneli on poikkeuksellinen liikenneympäristö ja kestää aikaa tottua siihen.

Kun Tampereen Rantatunneli avataan liikenteelle vuonna 2017, autoilijoita pitää opastaa ajamaan yli kaksi kilometriä pitkässä maantietunnelissa.

– Kaikkia autoilijoita Suomessa täytyy sillä tavalla opettaa, että täytyy tiedottaa hyvin niistä olosuhteista. Koko suunnittelu lähtee siitä, että liikenne tunnelissa on poikkeuksellista, Mauno Mäkiaho sanoo.

Vaikka totuttelua riittää, Mäkiaho uskoo liikenteen sujuvan Tampereen Rantatunnelissa hyvin heti alusta alkaen.

– Kun autoilijat menevät uuteen ympäristöön, he ovat normaalia valppaampia ja varovaisempia.

Hätäpoistumistie 175 metrin välein

Tampereen Rantatunneliin rakennetaan kaksi erillistä putkea eri suuntiin kulkeville ajoneuvoille, joten nokkakolarin mahdollisuutta ei ole. Tunneleita yhdistää lukuisat yhdyskäytävät.

– Hätäpoistumisteitä rakennetaan 175 metrin välein. Yhdyskäytävän kautta pääsee toiseen liikennetunneliin ja sitä kautta ulos.

Rantatunneli on ensimmäinen suomalainen liikennetunneli, johon on suunniteltu sammutusjärjestelmä. Liikennettä valvotaan vuorokauden ympäri. Opasteiden ja valaistuksen valinnassa on pyritty huomioimaan turvallisuus. Esimerkiksi tunnelin päiden valaistus säädetään ulkona vallitsevan valon määrän mukaan, jotta kuskit eivät häikäistyisi.