Esimiehenä algoritmi – tekoäly johtaa Hongkongin metron huoltoa ihmistä paremmin

Hongkongin metro on yksi maailman tehokkaimmista ja kulkee aikataulun mukaisesti jopa 99,9 prosentin varmuudella. Osaltaan kiitos kuuluu metron huoltohenkilöstöä johtavalle "tekoälylle", joka suunnittelee henkilökunnan aikataulut tehokkaammin kuin yksikään ihminen, kertoo New Scientist -lehti.

Ulkomaat
Ihmiset kiiruhtamassa junaan.
Hongkong on kuuluisa tehokkaasta joukkoliikenteestään.Alex Hofford / EPA

Tietokoneiden laskentatehon kasvaessa yhä suurempi osa ihmisten ennen tekemästä työstä on pystytty ulkoistamaan monimutkaisten tietokoneohjelmien ja algoritmien vastuulle. Esimerkki tästä kehityksen kärjestä löytyy Hongkongista, jonka metron huoltohenkilöstöä johtaa nykyään tekoälyksi luonnehdittu ohjelma, raportoi amerikkalainen tiedelehti New Scientist (siirryt toiseen palveluun).

Yli 7 miljoonan asukkaan kaupungin metron huoltotöiden parissa työskentelee lehden mukaan yhteensä noin 10 000 ihmistä, jotka tekevät tyypillisen työviikon aikana yhteensä 2 600 työtehtävää raiteilla, joita on kaupungissa yhteensä yli 200 kilometrin edestä. Valtavasta koosta huolimatta järjestelmä toimii kirjaimellisesti kellon tarkkuudella, sillä kaupungin metrot kulkevat ajallaan väitetysti jopa 99,9 prosentin varmuudella.

Osaltaan kiitos tästä tuloksesta kuuluu Hongkongin metron omistavan MTR-yrityksen mukaan kaiken taustalla työskentelevälle tekoälyksi kutsutulle algoritmille, joka vastaa metron huoltotyöntekijöiden aikataulujen suunnittelusta ja urakoiden organisoimisesta. Järjestelmä pystyy yhtiön mukaan tekemään työn tehokkaammin kuin yksikään ihminen.

Tekoäly katsoo kristallipalloon

MTR:n tekoälyn pääsuunnittelija, Hongkongin yliopiston Andy Chan kertoo New Scientistin (siirryt toiseen palveluun) haastattelussa, että tekoälyn toiminta perustuu simuloituun Hongkongin kaupungin malliin, jonka pohjalta tietokone kykenee ennustamaan liikenteen kulun ja arvioimaan parhaat mahdolliset aikataulut tehtäville huoltotöille.

Tietokoneen tekemä suunnitelma ei astu voimaan automaattisesti, vaan vaatii myös ihmissilmien hyväksynnän. Hätätapauksissa ihmisvalvojat pystyvät myös lisäämään järjestelmään nopeata huomiointia vaativat tehtävät, jolloin tekoäly aikatauluttaa vähemmän tärkeät työt automaattisesti uudelleen.

Arvioiden mukaan tekoäly säästää Hongkongin metron huoltohenkilöstön johdolta viikossa kaksi päivää, jotka olisivat muuten uponneet aikataulujen kanssa säätämiseen. Lisäksi kentällä työskentelevät huoltomiehet ovat saaneet noin puoli tuntia lisäaikaa tehtäviensä valmiiksi saamiseen järjestelmän kasvaneen tehokkuuden myötä.

Ohjelma oppii konkareilta

New Scientistin haastattelussa Andy Chan kertoo, että keskeisin ero MTR:n tekoälyn ja tavanomaisen tietokoneohjelman välillä on siinä, että tekoälylle on systemaattisesti opetettu metrojärjestelmän kokeneimpien asiantuntijoiden tietotaito, jonka keräämiseen on kulunut ihmisiltä vuosikymmeniä.

– Kysyimme asiantuntijoilta, mitkä asiat he ottavat huomioon päätöksiä tehdessään, ja muotoilimme nämä tiedot tietokoneen ymmärtämiksi säännöiksi. Me siis uutimme asiantuntijuutta insinööritaidon eri osa-alueilta, Chan kuvailee tiedelehden haastattelussa.

MTR:n tekoäly on esimerkki niin kutsutusta niche-tekoälystä eli pitkälle erikoistuneesta oppivasta ohjelmistosta, joka soveltuu tietyntyyppisen tehtävän tekemiseen. Kyse ei siis ole ihmismielen kaltaisesta keinotekoisesta tietoisuudesta, joita löytyy toistaiseksi vain tieteisfiktion luomista maailmoista.

MTR johtaa metroja Tukholmassa asti

Brittiläinen rautatiealan konsulttiyritys Railway Consultancy Ltd:n toimitusjohtaja Nigel Harris on Wall Street Journalin (siirryt toiseen palveluun) haastattelussa kutsunut MTR:n Hongkongin järjestelmää "todennäköisesti maailman parhaiten johdetuksi metroksi". Yhtiö tekee myös kovaa voittoa ja on ulottanut lonkeronsa kauas kotikaupunkinsa rajojen ulkopuolelle.

Wall Street Journalin tietojen mukaan Kiinassa MTR operoi metrolinjoja Pekingissä, Shenzhenissä ja Hangzhoussa. Aasian ulkopuolella se operoi metrolinjoja Australian Melbournessa sekä Euroopan suunnalla Lontoossa ja Tukholmassa. Yhtiö on myös saamassa uuden linjan Australian Sydneyhyn ja kolme lisälinjaa Lontooseen.

Hongkongista saatujen hyvien kokemuksien siivittämänä tekoälyn arvellaan leviävän kaupungista myös muihin MTR:n operoimiin kohteisiin. Tekoälyn suunnittelija arvelee, että ensimmäisenä vuorossa on Kiinan pääkaupunki Peking.