1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. talous

Google ja Facebook vieneet jo puolet kotimaisesta nettimainonnasta

Mainonta on digitalisoitumassa Suomessa rajulla vauhdilla. Digitaalisuuden myötä kotimaiset mediayhtiöt ovat joutuneet tiukkaan kilpailuun mainostajista ylikansallisten mediajättien Googlen ja Facebookin kanssa.

Kuva: Yle Uutisgrafiikka

Mediamainonnan määrä on ollut laskussa jo useamman vuoden ajan talouden taantuman takia. Mainonta sanomalehdissä laski viime vuonna miltei 16 prosenttia (siirryt toiseen palveluun)edellisestä vuodesta, joka sekin oli rajusti miinusmerkkinen. Aikakauslehtien mainonta on ollut vielä jyrkemmässä laskussa viime vuonna. Myös televisio- ja radiomainonta on painunut miinukselle.

Samaan aikaan panostukset verkkomainontaan (siirryt toiseen palveluun) ovat kasvaneet. Vuonna 2012 verkkomediamainonta lisääntyi 10 prosenttia edellisestä vuodesta, viime vuonnakin kasvu jatkui reippain luvuin. Verkkomainonta nappaa nyt jo noin viidenneksen osuuden kaikesta mainonnasta.

– Ihmisten median käyttö muuttuu. Mainonnan digitalisoitumista buustaavat etenkin mobiilimainonta ja erilaisten videoiden käyttö, toteaa verkkomainonnan kasvua ja kehitystä seuraavan IAB Finlandin toiminnanjohtaja Birgitta Takala.

Birgitta Takala Kuva: Yle

Suomen kehitys digimainonnassa on vielä jäljessä moniin muihin Euroopan maihin verrattuna. Esimerkiksi Ruotsissa panostukset verkkomainontaan olivat jo vuonna 2012 noin 24 prosenttia koko mediamainospanostuksesta.

– Digitalisoituminen on ihan yleismaailmallinen ilmiö. Suomi ei ole mitenkään poikkeus tässä linjassa. Toisaalta jos verrataan muihin Euroopan maihin, niin esimerkiksi Googlen osuudet on joissakin isompiakin kuin Suomessa, toteaa Birgitta Takala.

Haastajina Facebook ja Google

Digitalisoitumisen myötä kotimaiset mediayhtiöt ovat saaneet kilpailijoikseen yli rajojen toimivat mainosrohmut, Facebook (siirryt toiseen palveluun)in ja Google (siirryt toiseen palveluun)n. Ne ovat saaneet jo väkevän aseman digitaalisista mediamarkkinoista Suomessa ja nappaavat jo puolet IAB:n tilastoimasta digitaalisesta mainonnasta itselleen. Niiden markkinaosuus voi olla todellisuudessa tätäkin suurempi, IAB ei tällä hetkellä tilastoi (siirryt toiseen palveluun) esimerkiksi Googlen omistaman Youtuben mainontaa. Tilastoista puuttuu tyystin myös muun muassa Facebookin alueellinen mainonta.

Merkittävästä markkinaosuudestaan huolimatta Google tavoittelee entistä suurempaa kakkua mainoksista itselleen.

– Meillä on vielä erittäin paljon otettavaa digitaalisella puolella. Jos Suomessa digitaalisen markkinan osuus oli viime vuonna 20%, niin Ruotsissa se oli jo yli 30% ja Iso-Britanniassa 44%, laskee Googlen maajohtaja Anni Ronkainen.

Anni Ronkainen Kuva: Yle

Ronkainen roimii suomalaisia yrityksiä kuluttajien unohtamisesta, myös mainonnan saralla. Mainonnan kuuluu olla siellä missä kuluttajatkin ovat.

– Suomalaiset kuluttajat ovat oikeastaan aina olleet hyvin edistyksellisiä teknologian kuluttajia. Ja kyllä se vain valitettavasti on niin, että yritykset tulevat aika lailla perässä. Käytännössähän tämä tarkoittaa sitä, että aika monessa tapauksessa kuluttajat siirtyvät käyttämään ulkomaisia palveluita, jotka ovat jo valmiina, toteaa Ronkainen.

Digitalisoituminen vasta alussa

Kotimaisista mediayhtiöistä suurin mainostuottaja on Sanoma (siirryt toiseen palveluun). Sielläkin mainonnan digitalisoitumista pidetään selviönä, mutta uskoa myös vanhaan mediaan riittää.

– Digitaalisella puolella ja etenkin mobiileissa ratkaisuissa on todella kovia kasvulukuja. Ja samanlaiset kasvut ovat kyllä jatkumassa. Mobiilissa on lähtökohtaisesti mainosmarkkinamielessä vieläpä se hyvä puoli, että se lisää median kulutusta - sinulla on media koko ajan saatavilla. Se tuo mainosmielessä erittäin mielenkiintoisia ratkaisuja. Kuluttaja voidaan saada kiinni milloin tahansa ja missä tahansa, toteaa Nelonen Median mediamyynnin johtaja Tero Huovila.

Tero Huovila Kuva: Yle

Koko mainonta-alalla digitalisoituminen ja etenkin siirtymä mobiiliin aiheuttaa mediayhtiöille myös taloudellisia haasteita. Alan hinnoittelu on muuttunut ja mainospanostukset ovat pienentyneet. Siirtymä mobiiliin on ainakin hetkellisesti pienentänyt mediayhtiöiden mainosmyyntituottoja. Mediamainonnan tulevaisuus näyttää kuitenkin hyvältä.

– Mediayhtiöt kehittävät tällä hetkellä erittäin voimakkaasti etenkin mobiilia. Mobiilikäytön kautta mediatalot saavat yhä enemmän tietoa kuluttajasta ja tästä datasta tulee kaupanteon väline. Tulevaisuudessa pystymme löytämään halutut kuluttajat median avulla ja niistä kuluttajista mainostajat ovat myös halukkaita maksamaan, ynnää Tero Huovila.