Kolme kestosuosikkia jyrää muut jäätelökioskien valikoimassa

Vaikka kauppojen jäätelöaltaat pursuavat mitä erikoisempia uutuuksia, kioskilla suomalaiset luottavat perusmakuihin.

Kuva: Anu Pöntinen / Yle

Ingmanin jäätelömakuja kaupassa: shampanja, Rocky Road, mudcake ja Brysselin kinuskikeksi. Jäätelökioskilla sama yhtiö tarjoaa vaniljaa, suklaata ja mansikkaa. Vuosikymmeniä myynnissä ollutta rommi-rusinaa ja mango-melonia sekä yleensä yhtä uutuusmakua kesää kohti.

– Suomalaiset yksinkertaisesti syövät vaniljaa, suklaata ja mansikkaa, Unileverin viestintäpäällikkö Riitta Jantunen perustelee.

Jantunen muistuttaa, että jokainen kioski valitsee viime kädessä myymänsä maut itse, ja usein mauissa pelataan varman päälle. Mutta uutuuksiakin kokeillaan.

– Viime vuonna valikoimiin tuli lime-mascarponejäätelö ja tänä vuonna vanilja-päärynä ja mustikka.

Suomalaiset syövät jäätelöä kolmanneksi eniten henkeä kohti koko maailmassa. 60 prosenttia siitä kuluu kesäisin, 40 talvisin. Jantusen mukaan suomalaisten kodeissa jäätelö on korvannut yhä useammin muita jälkiruokia, kuten esimerkiksi ennen suosittuja kiisseleitä.

– Ehkä makeammat maut istuvat siihen tarkoitukseen paremmin.

Aino pääsi tänä kesänä kioskeihin

Pingviini-jäätelökioskeja Suomessa pyörittävä Nestlé toi tänä vuonna kioskivalikoimiinsa ensimmäistä kertaa kaupan pakastealtaista tutun premium-tuotteensa, Aino-jäätelön. Mutta heilläkin kioskien ykkössuosikkeina pyörivät perinteiset maut; vanilja, suklaa ja mansikka.

– Ehkä moni hakee jäätelökioskilta lapsuuden tuttuja makuja. Jos ne poistaisimme valikoimistamme, siitä nousisi haloo, Suomen Nestlén viestintäpäällikkö Aino Pajukangas miettii.

Pajukangas muistuttaa, että Suomessa on vahva maitokulttuuri, ja jäätelön syöminen on nähty usein hyväksyttynä herkkuna. Suomea enemmän jäätelöä syödään vain Yhdysvalloissa ja Australiassa.

– Tämä on jännä juttu, sillä meillä on lyhyt kesä ja pitkä talvi. Mikä tätä voi selittää? Ehkä meillä tehdään vain niin hyvää jäätelöä!

Moni hakee jäätelökioskilta lapsuuden tuttuja makuja. Jos ne poistaisimme valikoimistamme, siitä nousisi haloo

Aino Pajukangas

Kioskilla kunnioitetaan klassikoita

Kuopiolaisella jäätelökioskilla tiistaina asioiva Tero Kankaanperä kauhistelee leikillään, kun mainoksessa kerrotaan, että rommi-rusinajäätelön reseptiä on muutettu.

– Sehän on klassikko. Ei saisi muuttaa, Kankaanperä leukailee.

Tällä kertaa mukaan tarttuu minttu-suklaa- ja päärynä-vaniljajäätelöä.

– Nyt tuli tällaisia otettua. Mutta kyllä joitain lapsuuden makuja kieltämättä joskus tulee mieli. Jotain yksinkertaista.