1. yle.fi
  2. Uutiset

Suosikkioopperoilla maksetaan uutta tuotantoa Savonlinnan Oopperajuhlilla

Savonlinnan Oopperajuhlien ohjelmistossa korostuu nykyisen johdon käsissä klassisen yleisölle tutun ohjelmiston asema. Kun julkisen rahoituksen osuus on pieni, on lipputulot turvattava suosikkiteoksilla. Kotimaisia uutuuksia ei nähdä joka vuosi.

kulttuuri
Puccinin "Madama Butterfly" on tuttu ja suosittu ooppera
Puccinin "Madama Butterfly" on tuttu ja suosittu ooppera.Paavo Koponen / Yle

Tänä kesänä Olavinlinnassa soivat monet tutut oopperasävelet. Yleisö kiittää ostamalla pääsylippuja. Sitten voi olla varaa myös uuden kotimaisen oopperan tuottamiseen.

– Siinä pitää olla löytyä tasapaino, että kuinka paljonvoimme tehdä modernia, kuinka paljon halutaan tehdä enemmän klassista. Emme voi pyörittää hyvätasoista oopperafestivaalia ilman yleisöä, toteaa festivaalijohtaja Jan Strandholm.

Ensi vuonna yleisön suosiota haetaan keventämällä ohjelmistoa ensi kertaa operetilla. Se herätti yleisön kiinnostuksen heti.

– Ostimme juuri liput ensi kesän Iloiseen leskeen. Operettia tulee seurattua myös, se on musiikiltaan monta kertaa sellaista, että sitä tulee kuunnelluksi muutenkin. Carmenia kävimme katsomassa. Olisi ollut muutama muukin vaihtoehto, kertoo Jussi Tudeer Espoosta.

Klassisen ohjelmiston suosio on toki oopperajuhlille tuttua vanhastaan. Moni tuttu teos palaa ohjelmistoon muutaman vuoden välein.

– Jos me ajatellaan oopperajuhlia ja viimeistä neljääkymmentä vuotta, niin esimerkiksi Taikahuilu, Lentävä Hollantilainen, Aida, yleisö pyytää kyllä tätä. Meillä oli viime kesänä La Traviastasta kahdeksan esitystä, joka siis meille on huomattava määrä, ja ne olivat kaikki loppuunmyytyjä, Jan Strandholm kertoo.

Suomalainen ooppera tuo kansainvälistä huomiota

Kotimainen nykyooppera houkuttaa pientä osaa yleisöstä, mutta Savonlinnan Oopperajuhlille sn esittäminen on tärkeää.

– Olen hieman ennakkoluuloinen, vaikkei tietysti saisi ollakaan, mutta kotimaisista oopperoista ei ole kuin muutama sellainen, joissa musiikki on avautunut minulle hyvin. Kovin paljon niissä on resitatiivia ja semmoisia elämään jääviä melodioita on kovin vähän, valitettavasti, myöntää Jussi Tudeer.

Uutuusteokset ovat kuitenkin Savonlinnan Oopperajuhlille tärkeitä. Suomalaisen oopperataiteen esittely on suorastaan velvollisuus. Ne myös tuovat kansainvälistä huomiota.

– Jos me esitetään ferstivaalia ilman mitään särmää, niin se voi toimia jonkin aikaa, mutta kyllä me menetetään myös siinä jotain. Onko meidän pakko tehdä uutta joka vuos? Ei. Suomalasista joka vuosi? Ei. Mutta kyllä sen pitää olla mukana. Tämmönen särmä tekee siitä enemmän kiinnostavaa ja kyllä se on meille tärkeää, festivaalijohtaja Jan Strandholm korostaa.

Lue seuraavaksi