Kokoomus väläyttää uudenlaista liikkumisen kokonaisverotusta

Liikenteen verotuksessa painopistettä siirrettäisiin auton hankinnasta ajoneuvojen käytön verotukseen.

politiikka
Liikenneruuhkaa Janakkalassa huhtikuussa 2014.
Vesa Moilanen / Lehtikuva

Eduskunnan liikennevaliokunnassa pohditaan uudenlaista liikkumisen kokonaisverotusta. Uudessa veromallissa painopiste siirtyisi auton hankinnan verottamisesta ajoneuvojen käytön verottamiseen.

Liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Kalle Jokinen (kok.) panisi myös julkisen liikenteen vuosittain saaman miljardin euron tukipotin uuteen harkintaan.

– Kyllä nämä kustannukset ja verotus saisivat jakautua vähän tasaisemmin niin, että pelkästään yksityisautoilijat ei ole tämän verorasituksen kohteena, Kalle Jokinen sanoo.

– Nyt onkin noussut esiin keskustelu tämmöisestä ikään kuin liikkumisen kokonaisverotuksesta.

Verotusta halutaan siirtää auton käyttöön

Liikenteen verotuksessa painopistettä siirrettäisiin auton hankinnasta ajoneuvojen käytön verotukseen.

Nykyisiä autoveroja kevennettäisiin mutta liikenteen kustannuksia lisäisivät esimerkiksi uudet tienkäyttömaksut sekä polttoaineverotus. Myös ulkomaiset ajoneuvot ja julkinen liikenne pantaisiin jatkossa teiden ylläpidon maksumiehiksi.

Tiet ovat paikoin hyvinkin huonossa kunnossa ja rahaa valtion kirstussa yhä vain vähemmän.

– Miten me jatkossa pidetään huolta tiestöstä ja rahoitetaan tulevat liikenneinvestoinnit, siihen meidän pitää nyt rohkeasti hakea uusia malleja, Kalle Jokinen sanoo

Taajamissa ja heikkojen kulkuyhteyksien päässä asuvat saisivat helpotusta kiristyviin käyttömaksuihin.

– Niin että ajoneuvon ja polttoaineen verotus ei muodostuisi esteeksi ottaa työtä vastaan vähän kauempaakin, Kalle Jokinen täsmentää.

"Julkisen liikenteen tukeminen tärkeää"

SDP:n kansanedustaja ja liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen Merja Kuusisto suhtautuu uuteen avaukseen varauksella.

– Kun tällainen uusi malli nostetaan esiin, niin pitää tietysti hyvin tarkkaan selvittää, miten nämä kustannukset kohdentuisivat.

– Pienituloisilla ja työttömillä ei välttämättä ole varaa ostaa autoa. Näen tärkeänä julkisen liikenteen roolin ja sen tukemisen.

Keskustelua seurataan tarkasti myös autokaupan alalla. Uusien autojen myynti putosi 2012–2013 aikana noin seitsemän prosenttia. Käytettyjen tuontiautojen myynti tippui samana aikana kutakuinkin saman verran.

Tänä vuonna uusien autojen myynti on ollut alkuvuoden lievässä, noin viiden prosentin kasvussa, mutta käytettyjen tuonti on laskenut noin kahdeksan prosenttia.

– Minun näkemykseni on, että rekisteröintiverosta tulisi luopua kokonaan ja verottaa vain käytön perusteella. Näin Suomen autokantaa saataisiin jollakin aikajänteellä uusiutumaan, autojen maahantuonnissa pitkään työskennellyt ajoneuvovälittäjä Seppo Kakko sanoo.