Vesiväylät halutaan hyödyllisemmin käyttöön

Liikennevirasto pohtii, miten Suomen vesiväyliä voisi hyödyntää nykyistä paremmin. Ongelmana on tällä hetkellä pääasiassa korkeat kustannukset.

vesiväylät
Hinaajan apualus Terolla selvitetään nippuja Uimaharjussa.
Uittonippujen selvittelyä Uimaharjussa vuonna 2009. Pekka Sivukari / Yle

Liikennevirasto selvitää, miten Suomen vesiväyliä voisi hyödyntää nykyistä paremmin esimerkiksi Saimaalla. Moniin Keski-Euroopan maihin verrattuna Suomessa käytetään suhteellisesti vähän vesireittejä apuna kuljetuksiin.

Esimerkiksi Saksaan verrattuna Suomessa on tuhat kilometriä enemmän vesiväyliä, mutta kuljetussuorite on 300–400 kertaa pienempi.

– Vesitse olisi mahdollisuuksia kuljettaa enemmän esimerkiksi kiviainesta ja hiekkaa, kun nyt kuljetukset keskittyvät pääasiassa metsä- ja kaivosteollisuuden raaka-aineisiin. Ongelmana on vielä vesiliikenteen korkeat kustannukset, sanoo Liikenneviraston pääjohtaja Antti Vehviläinen.

Vehviläisen mukaan suurin kustannuserä on luotsausmaksut, jotka on sidottu kilometripohjaan.

– Jos laiva tulee suomalaiseen rannikkosatamaan, siellä on luotsausmatkan pituus kymmenen kilometriä. Jos laiva lähtee mereltä käymään Joensuussa, puhutaan satojen kilometrien luotsausmaksusta ja se luotsauksen hinta kerrotaan kilometrimäärällä.

Sisävesireittejä hyödynnetään parhaiten tällä hetkellä Savossa.