Kannakselle uusi junarata - Venäjä turvaa Suomenlahden öljysatamien kuljetukset

Venäjä investoi uusiin rautatieyhteyksiin Suomen lähialueilla. Karjalankannakselle rakennetaan uutta tavaraliikenteen rataa, joka varmistaa kuljetukset Viipurin lähellä sijaitseviin öljysatamiin. Samalla se moninkertaistaa tavaraliikenteen kapasiteetin Suomen ja Venäjän välisessä rautatieliikenteessä.

liikenne
Rautatien rakentamista Venäjällä Karjalan kannaksella Kamenogorskissa
Junaradan rakentajia Kamennogorskissa.YLE

Uutta kaksiraiteista nopeaa tavaraliikenteen rataa urakoidaan parhaillaan Imatran lähellä entisessä Antreassa eli Kamennogorskissa.

Kymmenet kuorma-autot ajavat ympäri vuorokauden hiekkaa ja mursketta hyllyvän suon päälle.

Kamennogorskin ja Losovon välille valmistuu vuoden kuluttua noin 40 kilometrin pituinen rata, joka yhdistää Pietarista Petroskoihin ja Viipurista Kamennogorskiin menevät radat.

– Maaperä on erittäin vaativa. Joudumme poistamaan paljon turvetta ja tekemään runsaasti erityisjärjestelyjä, sanoo rataa urakoivan Stroiputinvestin vastaava mestari Aleksander Nikmatulin.

Uusi rata maksaa miljardi euroa

Kohde on yksi Luoteis-Venäjän tärkeimpiä rakennushankkeita, johon Lokakuun rautatiet ja Venäjän valtio investoivat yli miljardi euroa. Uuden radan lisäksi Lokakuun rautatiet peruskorjaa vanhaa rataa noin 60 kilometrin matkalta.

Työn valmistuttua Karjalankannaksella on nopea, Vuoksen pohjoispuolelta Pietariin kiertävä kaksiraiteinen rata, jota käyttävät Viipurin lähellä sijaitseviin öljysatamiin menevät kuljetukset.

Nykyisin tavarajunat kulkevat tukkoisalla Viipurin ja Pietarin välisellä radalla, joka jatkossa varataan lähinnä matkustajajunille.

– Vuosikymmenen vaihteen jälkeen Karjalankannaksen radalla kulkee nelisenkymmentä junaparia päivässä, sanoo Lokakuun rautateiden nopeista junayhteyksistä vastaavan osaston johtaja Konstantin Averik.

Uusi rata mahdollistaa myös Suomen ja Venäjän välisen tavaraliikenteen moninkertaistamisen. Parhaillaan tutkitaan konttijunaliikenteen aloittamista.

Tämä tosin edellyttää ratayhteyksien parantamista myös Suomesta Vainikkalan ja Imatran vastaisille juna-asemille.

– Svetogorskissa ja Buslovskayassa tarvitaan laajennuksia, mutta asemille asti teemme uudet yhteydet, sanoo Averik.

Matkustajajunat ehkä pian suoraan Pietarista Imatralle

Kun tavaraliikenne siirtyy uudelle radalle, kapasiteettia vapautuu uusille nopeille junavuoroille Helsingin ja Pietarin välillä.

Lisäksi Lokakuun rautatiet suunnittelee säännöllisen matkustajaliikenteen aloittamista Pietarista Imatralle.

Tarvittaessa juna voisi jatkaa esimerkiksi Joensuuhun. Päätöksiä uusista junavuoroista ei kuitenkaan vielä ole.