Jos puhelinmyyjän tuote ei nappaa, kieltäydy nopeasti

Selkeä, ystävällinen kieltäytyminen on paras vastaus puhelinmyyjälle, jos tuote ei kiinnosta. Nokkeluudet vievät turhaan soittajan ja vastaajan aikaa.

Kotimaa
nainen puhuu mikrofoniin
Kuluttaja-asiamies tahtoo tiukempaa sääntelyä monia häiritsevän puhelinmyynnin hillitsemiseksi. Jatkossa puhelinmyyntiin saatetaan tarvita kuluttajan ennakkosuostumus. Pertti Pitkonen / Yle

Innokkaat puhelinmyyjät ovat monien mielestä ärsyttäviä. Sen takia myyntipuheluun keksitään jopa näennäisesti humoristisia vastauksia.

Lehtitarjouksen saava tekeytyy sokeaksi, toinen tekee vastaiskun luettelemalla puhelinmyyjän kiusaksi listan kaikista talouteen tulevista lehdistä.

Mikä on oikea tapa kieltäytyä tarjouksesta, joka ei kiinnosta?

Suoramarkkinointi Mega Oy:n toimitusjohtaja Timo Niemi suosittelee nopeaa toimintaa.

– Paras tapa, jota itsekin käytän, on sanoa suoraan, ettei ole tarvetta tuotteelle tai palvelulle. Kieltäydyn siis heti ja tämä toimii yleensä aika hyvin, Niemi kertoo.

Myyjät koulutetaan siihen, että asiakkaan suora puhe pitää ymmärtää.

– Näin säästetään molempien aikaa. Mielestäni on hyvä, että asiakas sanoo heti alkuun, jos kiinnostusta tuotteeseen ei ole.

Moni vain käväisee alalla

Asiakkuusmarkkinointiliitto tähdentää, että asiakkaan kertakieltoa pitää uskoa. Niemi muistuttaa, että kaikki liiton jäsenyritykset ovat sitoutuneet noudattamaan sääntöjä.

– Yrityksessämme painotetaan hyvää puhelinkäyttäytymistä. Yli puolet toimeksiannoistamme tapahtuu yrityksille. Asiakkaan arvostaminen ja kunnioittaminen ovat tärkeitä asioita.

Niemen mukaan hyvien ja oikein toimivien myyjien saaminen on pitkä prosessi. Alalle tullaan usein vain piipahtamaan.

– Myyjän pitää aina käyttää selkeää yleiskieltä. Ammattislangi on kielletty, jotta asia tulee selkeästi esitettyä.