1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Pekka Pekkala

Pekka Pekkala: Startup-intoilu myy paremmin myös huuhaata

Kaikenlainen huuhaa on levinnyt myös kasvuyrityksiin, kirjoittaa Pekka Pekkala blogissaan.

Pekka Pekkala. Kuva: Flaminia Fanale

– No niin aloitetaan ja kaikki tervetuloa tänne Innovaatio Nyt -päiville. Ennenhän meidät tunnettiin Luonnonravintoa Kuudennelle Aistille -tapahtumana. Yrittämisen muututtua luvanvaraiseksi olemme käyneet pakolliset, kolmivuotiset yrittäjäkurssit ja siellä ajattelumme muuttui. Emme enää yritä kasvaa henkisesti vaan henkistämme kasvuyritykset! Otetaanpa sitten ensimmäinen tuote-esittelijä, eikun anteeksi pitsaaja (siirryt toiseen palveluun), lavalle. Mikäs keksintö sinulla on, onko se seuraava Angry Birds?

– Tämä ei ole peli vaan olen kehittänyt pierusta terveyskaasun (siirryt toiseen palveluun), jota haistelemalla voi estää syöpää, aivoinfarkteja ja sydänkohtauksia.

– Jahhah. Täällä meidän innovaatio-oppaassa (siirryt toiseen palveluun) lukee, että innovaatio on olennaisesti uusi tai parannettu tuote. Mitenkäs pierun haistelu on uutta?

– No onhan se nyt aika mullistavaa, jos pierua haistelemalla voi alentaa verenpainetta?

– Ei kyllä kuulosta kovin innovatiiviselta, tuohan on ihan vaan perushaistelua perinteisesti nenän kautta. Näkemiin ja seuraava lavalle! Mikäs keksintö sinulla on, onko se uusi Nokia?

– Päivää. Minä olen kehittänyt tällaisen kirkasvaloledin, joka parantaa kaamosmasennusta.

– No eipä tuo nyt kovin uudelta kuulosta, vähän kuin tuo edellinen pieruidea.

– Niin mutta nämä ledit laitetaan korviin!

– No ohhoh, sehän muuttaa kaiken. Olettekos myös yhdistelleet laaja-alaisesti tietoa ja saaneet mukaan jonkun yliopistonkin?

– Kyllä vaan, meillä on puolet paikallisen yliopiston proffista mukana sijoittajina.

– Mahtavaa! Tässä on teille vähän Tekes-rahaa, Sitra-tukea ja paikallisia Ely-euroja. Tämän päivän uskomus on huomisen tiedettä! Ja seuraava sieltä sitten.

– Siunausta teille. Minulla olisi useampikin innovaatio, jotka voisivat kiinnostaa teitä.

– No sehän on hienoa, uusia Supercellejä tarvitaan aina!

– Osaan muuttaa veden viiniksi.

– No mikäs siinä on se innovaatio? Onko se appi vai free-to-play-peli?

– ???

–Viiniähän saa saksalaisista nettikaupoista ihan suomalaisen makuveden hinnalla. Eikä tuo nyt kuulosta oikein skaalautuvalta edes prototyyppivaiheessa. Oliko muuta?

– No osaan kävellä vetten päällä, herättää kuolleita ja repiä temppelin väliverhoja ajatuksen voimalla. Tässä on kuvia.

– Näyttäisi kyllä vahvasti photoshopatuilta nuo teidän powerpointtien kuvat, herra…

– Jeesus

– Niin. Kyllä minä ehdottaisin että menette paikalliseen Ely-keskukseen vielä hiomaan noita slaideja ja otatte meiltä pitsauskurssin, 15 000 euroa. Ja seuraava… eikun hetkinen meillä onkin tauko. Tuolla kahvitilassa voi nauttia rasvakahvia, jonka rasva polttaa rasvaa (siirryt toiseen palveluun), mitata oman kehon elektromagneettista säteilyä (siirryt toiseen palveluun) ja juoda orgaanista ihmepirtelöä (siirryt toiseen palveluun). Sen jälkeen tullaan taas tänne saliin katsomaan, miten teknologiayritysten ympärillä pyörivä raha on muuttanut monia huuhaalta kuulostavia projekteja teknologia-startupeiksi (siirryt toiseen palveluun)!

Pekka Pekkala
Kirjoittaja on toimittaja ja tutkija, joka kirjoittaa työkseen arjen teknologiasta ja median tulevaisuudesta.

Osallistu kolumnien kirjoittamiseen ja kommentoi osoitteessa twitter.com/pekkapekkala (siirryt toiseen palveluun) tai facebook.com/pekkala.pekka (siirryt toiseen palveluun)