Tallink Siljan toimitusjohtaja: Silja Europan määränpää kaasuhanke Pohjois-Australiassa

Silja Europan vuokraaminen Australiaan johtaa henkilöstövähennyksiin yhtiössä. Aluksilla, joita vähennykset eniten koskettavat, ei ole monia suomalaisia töissä, Tallink Siljan toimitusjohtaja Margus Schults kertoo.

Kotimaa
Silja Europa-matkustaja-alus Helsingissä.
Juha-Pekka Inkinen / YLE

Australiaan vuokrattava risteilyalus Silja Europa lähtee majoituslaivaksi nesteytettyyn maakaasuun liittyvään projektiin maan pohjoisosiin, Tallink Siljan toimitusjohtaja Margus Schults kertoo.

Aluksen vuokraa kanadalaisyhtiö Bridgemans Services, jolla on vuokrattuna myös Silja Festival -risteilylaiva. Schultsin mukaan neuvottelut Europasta olivat kestäneet jo pitkään. Lopullinen sopimus saatiin päätökseen äskettäin.

– Nyt tuli kysyntä vuokraamiselle. Isona laivayhtiönä me katsomme aina, minne me laivamme laitamme ja tiedämme, että vuonna 2015 on Itämerellä tulossa rikkidirektiivi voimaan, Schults kertoo päätöksen taustoista.

Rikkidirektiivi vaatii, että laivojen polttoaineiden rikkipitoisuutta alennetaan yhdestä prosentista 0,1 prosenttiin.

– Se tarkoittaa, että vanhempien ja vähemmän tehokkaiden laivojen pitäminen tulee olemaan erittäin haasteellista.

Polttoaine iso menoerä

Tallink Siljan polttoainekustannukset ovat vuositasolla noin 120 miljoonaa euroa. Schultsin mukaan rikkidirektiivin vaatiman matalarikkisen polttoaineen vaikutukset kustannuksiin riippuvat siitä, kuinka paljon uusi polttoaine maksaa nykyistä enemmän.

– Vaikutus voi olla noin 20-30 prosenttia. Tästä on helppo laskea, mitä se tarkoittaa laivayhtiölle.

Yhtiön risteilylaivoista esimerkiksi Silja Symphony ja Serenade ovat Europaa vanhempia. Schultsin mukaan näiden alusten toimintaan ei ole mitään muutoksia suunnitteilla.

Europan vuokraaminen ulkomaille johtaa henkilöstövähennyksiin, Schults sanoo. Lukuja hän ei tässä vaiheessa suostu kertomaan. Isolla risteilyaluksella on Schultsin mukaan tyypillisesti vuorossa 150–200 työntekijää.

Muutokset kohdistuvat eniten Romantika-, Europa- ja Baltic Queen -alusten työntekijöihin. Kyseisillä laivoilla ei Schultsin mukaan ole monia suomalaisia töissä.