1. yle.fi
  2. Uutiset

Verkkolehti maistuu kesälukijalle

Sanomalehtiä luetaan nyt mökkilaiturin päässä päätelaitteelta. Enää ei ole kyse operaattorien ylimainostamisesta, vaan monen lomailijan arjesta. Lehtien digiversioiden tilaukset ovat vahvassa kasvussa.

media
Helsingin Sanomien verkkolehti
Helsingin Sanomien verkkolehtiYle

Verkkoyhteyksien kehittyminen ja erilaisten päätelaitteiden yleistyminen näkyy sanomalehtien maksullisten verkkolehtien tilausten kasvussa. Vaikka digilehtien tilaukset ovat muutenkin myötätuulessa, kesä näkyy esimerkiksi Helsingin Sanomien digitilauksissa.

– Digitaalinen tilausmyynti ja tilausten aktivointi on yleensä kasvussa kesäisin. Näin oli viime kesänä ja taas tänäkin kesänä, sanoo Helsingin Sanomien liiketoimintajohtaja Petteri Putkiranta.

Samalla, kun tilausten määrä kasvaa, tilastot osoittavat, että digilehtien tilaajat myös lukevat niitä entistä enemmän. Tänä kesänä verkkokäytössä ei enää ole ollut sellaista hiljenemistä kuin aikaisempina kesinä.

Helsingin Sanomien digilehden tilaajia houkutellaan kesällä lehdenlukuun ekstrasisällöillä.

– Kesän aikana siellä on lisänä paljon kesälukemista, kuten Helsingin Sanomien kirjoja ja muita tuotteita. Niitä luetaan varsin hyvin, sanoo Putkiranta.

Alma Media on kevään aikana kasvattanut lehtiensä digitilauksia vauhdilla.

Pelkän digilehden tilaajien määrä on kasvanut tänä vuonna melkein kolminkertaisiksi alkuvuoden tilausmääristä ja myös digilehden tilaaminen paperilehden rinnalle on ollut vilkasta, kertoo Alma Aluemedian myyntijohtaja Jaakko Sipola.

Kesä ei Alma Median digitilausten kasvussa näy erillisenä piikkinä, vaikka loppukevään myyntiponnistelut menivätkin hyvin.

– Kesää kohti tehtiin tekstiviestikampanja, jolla paperilehden tilaajia on haettu täydentämään tilausta digitaalisella tilauksella. Siitä saatiin touko–kesäkuussa erittäin hyvä tulos, Sipola sanoo.

Digilehtiä on opittu lukemaan lomilla

Sipolan mukaan digilehtien kesäkäytön merkitys on Alma Mediassa tiedostettu.

– Mekin näemme kesän tilaisuutena opettaa ihmisiä käyttämään näitä digitaalisia tuotteita. Kyllä se palautteessa ja keskusteluissa on näkyvissä, että ihmiset entistä enemmän osaavat lukea digitaalista lehteä lomalla ja matkoilla ja silloin, kun eivät ole kotona, Sipola toteaa.

Putkirannan mukaan digilehtien lukemista selittää laitteiden yleistyminen ja niiden käyttöön tottuminen. Merkitystä on myös sillä, että tieto digilehdistä kulkee tuttavapiireissä.

– Se että kesällä lukeminen kasvaa, johtuu siitä että lukemiseen on enemmän aikaa käytettävissä, ja sitten kun tietoisuus siitä, että nykyään tällaisia vaihtoehtoja on tarjolla on hyvä, niin sitä kautta se ainakin meillä näkyy.

Paperilehden suosio istuu lujassa

Vaikka nähtävissä on jonkin verran siirtymää paperilehden tilaajista pelkän digitaalisen palvelun tilaajamääriin, ei paperilehdestä kokonaan luopuminen ole näköpiirissä. Paperilehtien tilausten siirtämistä lomaosoitteisiinkaan digilehtien suosio ei ole vähentänyt.

– Paperilehdessä on niin omanlaatuisensa käyttöliittymä. Kutsun itse sitä offline-tilanteeksi. Iihmiset arvostavat sitä suunnattomasti, sanoo Putkiranta.

– Monelle se paperilehden lukeminen on tapa, ja jos se sinne mökille saadaan tulemaan, niin varmaan mielellään muutetaan osoite paperilehdellekin, jos jakelu on vaan mahdollista. Kaikille se ei ihan lähelle välttämättä tule, säestää Sipola.

Paperilehden jakelun ongelmat kääntyvät ainakin jossain tilanteessa digilehtien eduksi. Tästä on hyvä esimerkki Alma Mediassa.

– Aamulehti on tällä hetkellä meillä digitalisoinnissa kärjessä, mutta Lapin Kansa on ihan samoissa asteissa. Molempien tilaajista on suurin piirtein sama osuus digitilaajia, ja tämähän varmasti johtuu Lapin etäisyyksistä ja jakelun haasteista. Siellä lehteä ei moneenkaan paikkaan saada aamulla kannettua, niin ihmiset sitten ottavat digitilauksen, että saavat aamulla lehden luettua, Sipola kertoo.

Aamulehden maakuntalehdillä on ollut tarjolla kolme vuotta maksullinen näköislehti. Aamulehdessä ja Kainuun Sanomissa on tänä vuonna otettu käyttöön maksullinen verkkopalvelun osio, jossa osa jutuista on maksullisia.

Aamulehden ja Lapin Kansan tilaajista neljäsosa on digitilaajia. Seuraavaksi tulevissa Satakunnan Kansassa ja Kainuun Sanomissa digitilaajia on viidesosa.

Helsingin Sanomat on tarjonnut digilehteä tablettikäyttäjille jo vuodesta 2010 ja tänä vuonna sen julkaisu on laajennettu kaikille sovellusalustoille. Lähes puolet Helsingin Sanomien tilaajista tilaa myös lehden digitaalisen palvelun.

Lue seuraavaksi