Lehti: Nokia ostaa Panasonicilta verkkoliiketoiminnan

Nokia on ostamassa Panasonicilta verkkoliiketoimintaa, kertoo verkkolehti Wireless Week. Lehti perustaa tietonsa asiaa lähellä oleviin lähteisiinsä.

talous
Tietoiikennejohtoja.
Jyrki Lyytikkä / Yle

Nokia on ostamassa Panasonicilta verkkoliiketoimintaa, kertoo verkkolehti Wireless Week (siirryt toiseen palveluun). Kauppa toteutuu lehden mukaan maaliskuussa 2015.

Kauppahinnaksi lehti arvioi ”useita miljardeja jenejä”. Yksi euro on tällä hetkellä lähes 137 jeniä.

Panasonic on toiminut verkkoliiketoiminnassa tytäryhtiönsä Panasonic System Networksin kautta.

Kaupalla Panasonic jatkaisi strategiaansa, jonka mukaan se vetäytyy vähitellen mobiilimarkkinoilta. Jo aiemmin yhtiö ilmoitti, ettei se enää valmista älypuhelimia.

Nokia ei kommentoinut lehden väitettä Yle Uutisille.

Syynä asiakkaat

Nordean analyytikko Sami Saramies pitäisi kauppaa loogisena jatkona Nokian toiminnassa.

– Tätä voi verrata Motorolan verkkoliiketoiminnan hankkimiseen vuonna 2011. Siinä hankittiin käytännössä asiakkuuksia, Saramies sanoo.

Panasonicin asiakkaana on suurin japanilainen teleoperaattori NTT Docomo. Saramies toteaa, että japanilaiset markkinat ovat vaikeat asiakkuuksien hankinnassa.

– Japanilaiset asiakkaat ovat todellisia laatutietoisia ja uskollisia.

Saramiehen mukaan ostot ovat yksi keino hankkia asiakkaita, jos se muuten on liian kallista ja työlästä.

Lisä kauppojen sarjaan

Nokia jatkaisi Panasonic-kaupallaan yritysostojen sarjaa. Ylen haastattelemien analyytikkojen mukaan yhtiön ostostahti on ollut kaksi yritystä kuukaudessa sitten huhtikuun, jolloin Nokia sai myytyä matkapuhelinliiketoimintansa Microsoftille.

Panasonic-kauppa kuitenkin eroaisi muista viimeaikaisista kaupoista, sillä se olisi toteutuessaan niitä suurempi.

– Kaupat ovat olleet teknologiahankintoja. Nokia on ostanut useita pieniä yrityksiä, aika monta kappaletta lyhyen ajan sisään. Tämä on selvästi isompi yritys, Saramies sanoo.

Haasteina kaupassa olisi uuden yrityksen saattaminen yhteen Nokian kanssa ja kannattavuuden parantaminen.

– Kyseessä on japanilainen yritys ja siellä on varmasti kohtuullisen iso kustannuspohja.

Nokia sai noin 5,5 miljardia euroa, kun se kauppasi kännykkäliiketoiminnan Microsoftille. Analyytikot pitävät hyvänä, että yhtiö käyttää rahaa uuden kasvun luomiseen eikä pumppaa rahaa osinkoina ulos.

Nokia ilmoitti esimerkiksi heinäkuun alussa, että se ostaa yhdysvaltalaisen verkkoyhtiön SAC Wirelessin.

Verkkojen lisäksi Nokia keskittyy nykyään kartta- ja sijainti- sekä patenttiliiketoimintaan.