Nämä 5 vinkkiä auttavat nukkumaan, vaikka yölämpötila olisi trooppinen

Nämä vinkit auttavat nukkumaan paremmin, kun yölämpötilat kohoavat trooppisiksi. Työterveyslaitoksen tutkimusprofessori Hannu Rintamäki neuvoo muun muassa välttämään raskasta ponnistelua ennen nukkumaan menoa.

sää
Nukkuvan jalat sängyssä.
Seppo Sarkkinen / Yle

Helle on nostanut yölämpötiloja trooppisiksi Suomessakin, muun muassa viime yönä rannikkoseudulla. Trooppisia öitä voi olla ennusteiden mukaan mahdollisesti luvassa lisää tällä viikolla.

Nämä vinkit auttavat nukkumaan, jos yölämpötilat kohoavat trooppisiksi

1. Älä stressaa ja rehki iltaisin

Reipas urheilu nostaa kehon lämpötilaa, mikä tekee nukkumisesta vaikeampaa. Jos mahdollista, helteillä kannattaa ajoittaa liikkuminen varhaiseen aamuun ja fyysisesti kuormittavien töiden tekeminen tulisi lopettaa hyvissä ajoin ennen toivottua nukahtamisaikaa.

Työterveyslaitoksen tutkimusprofessori Hannu Rintamäki ei suosittele raskasta fyysistä ponnistelua ennen nukkumaan menoa. Töitä voi kuitenkin tehdä.

– Unen tarkoituksena on palauttaa ihminen henkisesti ja fyysisesti toimintakykyiseksi. Jos työ vaikeuttaa unen saantia, niin se on pahasta, mutta toisaalta jos joku asia vaivaa, niin se kannattaa tehdä ennen nukkumaan menoa, sanoo Rintamäki.

2. Vältä liikaa kahvia, tissuttelua ja voimakkaasti maustettuja ruokia

Helteellä kannattaa juoda runsaasti, mutta ei alkoholia ja kahvia.

– Alkoholi heikentää lämpötilasta huolimatta unen palauttavaa vaikutusta. Yhdestä annoksesta ei ole haittaa, mutta useampien nauttiminen juuri ennen nukahtamista ei ole suositeltavaa, linjaa Hannu Rintamäki.

Varsinkin kofeiini voi vaikuttaa helteellä tehokkaammin, jos kehon nestetasapaino vaihtelee hikoilun seurauksena.

– Ylipäätään kuuman juoman runsas juominen ei ole hyvä ajatus sänkyyn mennessä, neuvoo Rintamäki.

Myös voimakkaasti maustetut ruoat voivat hikoiluttaa, ja siksi niitä ei kannata nauttia juuri ennen nukahtamista.

3. Pyri viilentämään huone, jossa nukut

Kun ilma on helteinen, kannattaa verhot pitää kiinni päivälläkin. Näin aurinko ei lämmitä asuntoa liikaa.

– Huone, jossa nukutaan, pitäisi saada pidettyä viileänä päiväsaikaankin, ettei se lämpene liikaa. Suosittelen verhoja ja läpivetoa, sikäli kun se on mahdollista. Myös tuuletinta kannattaa harkita, jos mahdollista, vinkkaa Rintamäki.

Rintamäen mukaan kannattaa myös huomioida, ettei jätä lämpöä tuottavia laitteita kuten tietokoneita päälle makuuhuoneeseen pitkiksi ajoiksi.

4. Älä turhaan käytä peittoa tai yöpukua

Poista peitto pussilakanan sisältä ja nuku pelkkä lakana peittona.

– Pelkkä pussilakana päällä nukkuminen voi auttaa, vinkkaa Työterveyslaitoksen tutkija Jussi Virkkala.

Yölämpötilan kohotessa trooppiseksi ihminen ei terveyssyistä tarvitse peittoa tai pukineita lämmikkeeksi.

– Peitot minimaalisiksi, jos ollenkaan. Lakana käy peitosta, jos jotakin haluaa päällensä, vinkkaa tutkimusprofessori Hannu Rintamäki.

Mikäli peittojen ja pukineiden vähentäminen ei riitä, voi myös kokeilla tyynyliinan pakastamista tai viileällä vedellä täytettyä lämpöpulloa tyynyn sisällä.

5. Käy suihkussa ennen nukkumaan menoa

Tutkimusprofessori Hannu Rintamäki vinkkaa pitkän viileän suihkun helpottavan nukahtamista, jos sisälämpötila on kuuma. Suihkun ei kannata kuitenkaan olla liian kylmä. Samaan vinkkiin luottaa myös Ylen meteorologi Joonas Koskela.

– Kannattaa käydä suihkussa ennen nukkumaan menoa. Se viilentää kroppaa, hän vinkkaa.

Katso myös Työterveyslaitoksen vinkit hyvään uneen ja vireyteen (siirryt toiseen palveluun).

Vinkkejä antoivat Työterveyslaitoksen tutkimusprofessori Hannu Rintamäen lisäksi Ylen meteorologi Joonas Koskela ja Työterveyslaitoksen tutkija Jussi Virkkala.