Sosiaalinen media auttaa rekkakuskeja välttämään ratsioita

Poliisi tekee tällä viikolla tehostettua tavara- sekä bussiliikenteen valvontaa. Sosiaalinen media vaikeuttaa poliisin työtä, sillä kuskit varoittavat toisiaan tarkastuspaikoista perinteisten radiopuhelimien lisäksi myös Facebookin kautta.

Kotimaa
rekkaratsia Nastola poliisi pysäyttää ajoneuvoyhdistelmän
Niko Rönkkö / Yle

Jälleen on se aika käsillä vuodesta, kun poliisi ratsaa tehostetusti raskasta liikennettä. Euroopan-laajuisessa kampanjassa kiinnitetään huomiota niin tavara- kuin bussiliikenteen lainmukaisuuteen. Kaluston kunnon lisäksi tarkastetaan muun muassa kuormien kiinnitykset sekä kuljettajien ajo-ja lepoaikojen noudattamista.

Tiistaina aamupäivällä Hämeen poliisi oli työssä valtatie 12:sta Nastolan Arolassa. Parin tunnin aikana annettiin muutama huomautus mutta myös yksi sakko.

– Eläinkuljetusrekassa oli kyydissä vasikoita, joiden kuljettaminen oli kestänyt yli 10 tuntia, kun pitkän kuljetuksen raja on kahdeksan tuntia. Eläimille ei oltu myöskään järjestetty mahdollisuutta juoda vettä. Kuski sai sakot ja käännytettiin hakemaan juomaletkut, kertoo ylikonstaapeli Petri Molander.

Tilastojen valossa raskaan liikenteen turvallisuus on parantunut ja onnettomuudet vähentyneet. Poliisin tietoon tuli Suomessa vuonna 2013 3 700 onnettomuutta, jossa osallisena oli raskas liikenne. Määrä vähentyi vuodesta 2012 lähes 20 prosenttia. Myönteisestä kehityksestä huolimatta poliisi pitää tehostettua valvontaa yhtä tarpeellisina kuin ennenkin, sillä jokaisessa ratsiassa törmätään epäkohtiin.

– Yleisimmin ongelmat liittyvät kuorman kiinnitykseen ja asiapapereihin, arvioi Molander.

Erityisen huolestuttavana poliisi pitää tapauksia, joissa ajo- ja lepoaikatietoja on muutettu sähköisiä järjestelmiä manipuloimalla. Poliisin mukaan muutosten teko voi vaikuttaa myös ajoneuvon jarru- ja hallintajärjestelmiin.

Sosiaalinen media paljastaa ratsiat

Ratsioissa pyritään pysäyttämään ajoneuvot, joissa epäillään olevan puutteita. Kuskit ovat aina voineet tarvittaessa varoittaa toisiaan ratsioista radiopuhelimilla, mutta nykyään myös netissä, jossa sosiaalinen media toimii hälytyskellona.

Lahtelainen ajoneuvoyhdistelmäkuljettaja Antti Pursiainen myöntää, että Facebook auttaa kiertämään tarkastuksen.

– Itsekin tulee seurattua ryhmää, joissa ratsioista varoitellaan ja tiedän, että sen avulla on vältetty ratsioita.

Facebookista löytyvässä Raskaan liikenteen ratsiaseuranta-ryhmässä (siirryt toiseen palveluun)on yli 14 000 jäsentä.

Poliisi tuntee ongelman ja pyrkii vastaamaan huutoon liikkuvuudella.

– Tieto ratsioista kiirii nopeasti kuskien keskuudessa. Siksi paras tulos saadaan varmaan, kun pysäytetään lennosta rekkoja, kun ollaan tien päällä, arvioi ylikonstaapeli Petri Molander Hämeen poliisista.

Ammattikuskilla ei ole kuitenkaan pahaa sanottavaa poliisin valvonnasta, päinvastoin.

– Hyvä, että ratsioita on yhä, vaikka Liikkuva poliisi lopetettiin. Pitäähän tiellä liikkua turvallista kalustoa ja kun kalusto on kunnossa niin senkun ajaa ratsiaan ja kohta matka jatkuu, toteaa Antti Pursiainen.

Rikkihappoa paperitehtaalle kuljettaneen lahtelaisen kalusto sekä itse kuski todettiin syynissä lait ja asetukset täyttäväksi.